Audio by Ushy Fried

219:3 One who is paid by the congregation to read the Torah in the synagogue and became a mourner, should not go on the Shabbat in the seven (days) to this synagogue, because if he is there, there is a doubt whether he should read or not. הממונה מהקהל להיות קורא בתורה בבית הכנסת ואירע לו אבל לא ילך בשבת שבתוך שבעה לבית הכנסת זאת כי אם יהיה שם יש להסתפק אם יקרא או לא
219:4 Shabbat counts towards the seven days and even if he heard timely news on Shabbat when one doesn't yet start at all the mourning customs, it counts (towards the seven) also and he tears (his garment) after the end of Shabbat. שבת עולה למנין שבעה ואפילו שמע שמועה קרובה ביום שבת שלא התחיל עדיין כלל באבילות עולה לו גם כן ובמוצאי שבת קורע
219:5 One who buries his dead (relative) or heard timely news on a festival whether on the festival day or during the Intermediate days does not start mourning, until after the festival, this is in regard to (mourning) in public, but (mourning) customs which are in private he observes as usual. He doesn't change his clothes because this would be (mourning) in public (even though other mourners would change their clothes also on the festival, in any event because he hasn't yet started to mourn, he shouldn't change (his clothes) on the festival)1 One who puts on Tefillin on the Intermediate days, should put them on also on the first day after the burial.

1) Because this would be like declaring in public that he has become a mourner.

הקובר את מתו או שמע שמועה קרובה ברגל בין ביום טוב בין בחול המועד לא חלה עליו אבלות עד לאחר הרגל והני מילי בדברים של פרהסיא אבל דברים שבצינעא נוהג גם ברגל לא יחליף בגדיו דזה הוי פרהסיא ואף על גב דשאר אבל משנה בגדיו גם ברגל מכל מקום זה שלא התחיל עדיין אבלות אין לו לשנות ברגל ומי שמניח תפילין בחול המועד יניח גם ביום הראשון שלאחר הקבורה

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here