215:2 Our sages, may their memory be for a blessing, said that if one
member of the family died, then all the family should mourn. This can be
compared to a dome of stones, because when one moves one of them, they
all move, that is judgement waits against them while they are forgiven
bit by bit,1 the whole seven (days of mourning) the sword (of death) is
drawn, and upto thirty (days) it is loose and does not return to the
sheath until after twelve months. Therefore, for the first three days,
the mourner should act as if a sword is resting on him between his
shoulders, from three until seven (days) as if (the sword) is upright
before him, from seven to thirty (days) as if it goes before him in the
market, and afterwards all that same year judgement is still waiting
against that same family, and if a boy was born into this family this
heals the family, it has to be a male child, for when a male child comes
into the world so does peace come into the world. Each one from the
family unit that died due to Heavenly judgement is set aginst the whole
family unit and so everyone mourns.
1) We believe that the soul of the departed is helped to reach Heaven by our mourning and particularly saying the Kaddish, and that the soul is judged on the deeds during this world and in the worst case may remain out of the next world for upto 12 months. |
אמרו רבותינו זכרונם לברכה אחד מבני המשפחה שמת ידאגו כל המשפחה משל למה הדבר דומה לכיפה של אבנים כיון שנזדעזע אחד מהם נזדעזעו כולם כלומר שמדת הדין מתוחה כנגדם עד שיתרפה מעט מעט כי כל שבעה החרב שלופה ועד שלשים היא רופפת ואינה חוזרת לתערה עד אחר שנים עשר חדש לפיכך שלשה ימים הראשונים יראה האבל כאלו חרב מונחת לו בין כתפיו משלשה ועד שבעה כאלו זקוף כנגדו בקרן זוית משבעה ועד שלשים כאלו עוברת לפניו בשוק ואחר כך כל אותה השנה עדיין מדת הדין מתוחה כנגד אותה משפחה ואם נולד בן זכר באותה משפחה נתרפאה כל המשפחה ודוקא זכר דזכר בא לעולם שלום בא לעולם וכל אחד מהחבורה שמת מדת הדין מתוחה כנגד כל החבורה וידאגו כולם |
215:3 Anyone who does not mourn as our sages commanded is considered as
cruel, he should awake from his sleep, and examine his deeds with fear
and anxiety and repent and perhaps will be saved from the sword of the
angel of death, for he said:1 ''You have struck them but they have not
felt it at all'' they need to wake up and repent.
1) Jeremiah 5:3 | כל שאינו מתאבל כמו שצוו חכמים הרי זה אכזר אלא יעור משנתו ויפחד וידאג ויפשפש במעשיו ויחזור בתשובה אולי ינצל מחרבו של מלאך המות הרי הוא אומר הכתי אותם ולא חלו מכלל שצריך להקיץ ולתור ולחזור בתשובה |
216:1 On the seventh day, after the time that the comforters go from the
mourner, all the things that were forbidden during the seven (days of
mourning) are now permitted as they (the sages) said:1 ''part of a day
is reckoned like the whole day'' except for sexual relations which are
forbidden the whole day (even in a dark room). In those cities where it
is not the custom for the comforters to come on the seventh day one must
wait upto the time they usually come on the rest of the days e.g.; after
(people) leave the synagogue and usually come to comfort. Also if the
seventh day was Shabbat then after he leaves the synagogue in the
morning Torah study is permitted.
1) Pesachim 4A | ביום השביעי לאחר שהלכו המנחמין מן האבל מותר בכל הדברים שהיה אסור תוך שבעה דאמרינן מקצת היום ככולו חוץ מתשמיש המטה שאסור כל היום אפילו בבית אפל ובמדינות אלו שאין המנחמין רגילין לבא ביום השביעי צריך להמתין עד שעה שרגילין לבא בשאר הימים דהיינו לאחר יציאה מבית הכנסת שרגילין לבא מנחמין וכן אם חל יום שביעי בשבת אזי לאחר יציאה מבית הכנסת שחרית מותר בתלמוד תורה |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here