213:4 Even if (the relative) died after they set up the wedding canopy, it is forbidden for him to have relations until after the seven days of mourning, since he has not yet had relations and it is forbidden him to have relations, it is forbidden for them to be together in privacy without a chaperone. After the seven days of mourning they have relations to consummate the marriage, then carry out the seven days of celebration. | ואפילו מתו לאחר שהעמידו את החופה אסור לו לבעול עד לאחר שבעה ימי האבל וכיון שעדיין לא בעל ואסור לו לבעול אסורין להתיחד בלי שומר ולאחר שבעה ימי האבל בועל בעילת מצוה ונוהג שבעה ימי משתה |
213:5 However, if after having had relations, a relative died of the groom or the bride, they are already in the celebratory days, which are considered like a festival, and the restrictions of mourning do not apply. There are further relaxations in that they are allowed to wash (clothes) and have haircuts. They are only forbidden things connected to modesty. After the seven celebratory days they start the seven days of mourning, and the thirty days is only counted from the start of their mourning and onwards, (even if a festival (occurs and) counts towards the thirty days as explained in Chapter 219 Law 7, the seven celebratory days don't count because haircuts are allowed). | אבל אם לאחר שבעל מת קרובו של החתן או של הכלה כבר חלו עליהם ימי המשתה והמה להם כמו רגל שאין אבלות נוהג בהם ועוד קלים יותר שמותרין בגהוץ ותספורת ואין אסורין אלא בדברים שבצינעא ולאחר שבעה ימי משתה אז מתחילין שבעה ימי אבלות וגם שלשים אינו מונה אלא מימי האבלות ואילך ואף על גב דרגל עולה למנין שלשים כדלקמן סימן רי''ט סעיף ז' שבעת ימי המשתה אינן עולין כיון שמותר בתספורת |
214:1 All the seven (days, the mourner) can't leave his home, but if someone died, even somewhere else, and there they cannot see to the burial, one can go out even on the first day, if the (local) ruler sent for him, or he needs to go for some other matter of great need, e.g.; a matter (involving financial) loss, he is allowed to go out and (should) put earth in his shoes | כל שבעה אינו יוצא מביתו אך אם מת לו מת או אפילו אצל אחר אלא שאין שם כדי מטה וקובריה יוצא אפילו ביום הראשון אם שלח המושל לקרוא לו או שצריך ללכת לשאר דבר שצריך לו הרבה כגון דבר האבד מותר לו לצאת ויתן עפר במנעליו |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here