Audio by Ushy Fried

213:1 The whole thirty days (a mourner) is forbidden to get married. Similarly a woman who is a mourner is forbidden to marry until after the thirty days and after thirty days it is permitted, even (if mourning) on ones) father or mother. However, to arrange a betrothal without a festive meal is permitted even during the seven days. כל שלשים אסור לישא אשה וכן אשה שהיא אבלה אסורה שתנשא עד לאחר שלשים ולאחר שלשים מותרין אפילו על אב ואם אבל להתקשר בשידוכין ובלא סעודה מותר אפילו תוך שבעה
213:2 If one's wife died one should not marry another until after three festivals, in order that by the joy of the festivals one will forget one's first love when one is with the second, so that one doesn't, while enjoying the second wife,1 be thinking of the first wife. The New Year and the Day of Atonement are not considered festivals for this, also Shemini Atzeret is not considered a festival by itself in this respect. If one has not yet fulfilled the commandment ''be fruitful and multiply'',2 or one has young children, or he has no one to look after him, he doesn't need to wait three festivals, nevertheless it is proper to wait until after the thirty days. A woman whose husband died needs to wait ninety days.3

1) Lit. so as not to be drinking from that cup. 2) Gen. 1:28. 3) To make sure she is not pregnant from her first husband.

מתה אשתו לא ישא אחרת עד לאחר שלשה רגלים כדי שעל ידי שמחת הרגלים תשכח ממנו אהבת הראשונה בשעה שיהיה עם השניה שלא ישתה בכוס זה ויתן דעתו על הראשונה וראש השנה ויום הכפורים אינם חשובים כרגלים לענין זה וגם שמיני עצרת אינו נחשב לרגל בפני עצמו לענין זה ואם עדיין לא קיים מצות פריה ורביה או שיש לו בנים קטנים או שאין לו מי שישמשנו אינו צריך להמתין שלש רגלים ומכל מקום נראה דיש להמתין עד לאחר שלשים ואשה שמת בעלה צריכה להמתין תשעים יום
213:3 One who prepares for his own wedding, and there died one of the relatives of the groom or of the bride and even the father of the groom or the mother of the bride, nowadays, when there are others who can prepare what is required for the wedding, one postpones the wedding until after the mourning period. מי שהכין צרכי חופתו ומת אחד מן הקרובים של החתן או של הכלה ואפילו אבי החתן ואם הכלה בזמן הזה שיכולים גם אחרים להכין צרכי נישואין דוחין את הנשואין עד לאחר ימי האבל

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here