211:12 It's forbidden to cut one's hair during the whole thirty days,
whether the hair on one's head or the hair of one's beard or the hair
anywhere else. If he is (in mourning) for his father or mother, he's
forbidden to have it cut1 until his friends will rebuke him, and on the
level of rebuke the sages disagree, and it's customary in these
countries that one doesn't cut it the whole twelve months, unless it's
necessary, for example, his hair was a burden to him, or he goes among
non-Jews and disgraces himself among them because of his hair, then he's
allowed to cut it, because it doesn't need to be actual rebuke rather
that his hair has grown to the point where it will be different from his
friends, and they start saying how different it is, then it's allowed to
cut it, provided it's after the thirty days.
1) The word used, can also mean to shave. |
אסור לתקן שערו כל שלשים בין שער ראשו בין שער זקנו בין שער שעל כל מקום ועל אביו ואמו אסור לגלח עד שיגערו בו חביריו ושיעור גערה יש בו מחלוקת הפוסקים ונוהגין במדינות אלו שאין מגלחין כל שנים עשר חדש אם לא לצורך כגון שהכביד עליו שערו או שהולך בין האומות ומתנוול ביניהם בשערותיו אז מותר לגלחם כי אין צריכין הגערה בפירוש אלא שיגדל שערו עד שיהיה משונה מחביריו שראוי לומר עליו כמה משונה זה אז מותר לגלח ובלבד שיהא לאחר שלשים |
211:13 Just as it's forbidden to have haircuts all the thirty days,
similarly it's forbidden to cut one's nails with a tool, but with one's
hands or teeth it's allowed even during the seven days. Even if he's a
mohel it's forbidden to shape his nails for ''tearing'',1 unless there
isn't another mohel then it's permitted even during the seven days. A
woman, whose time for immersion comes after the seven days but during
the thirty, can tell a non-Jewish woman to cut her nails, and if there
isn't a non-Jewish woman, a Jewish woman can cut (her nails) for her.
1) Rambam, Perek 2 Hilchot Milah, Halacha 3, describes two distinct stages of the process of circumcision. First, the Mohel cuts the foreskin that covers the membrum with a knife, and then rips with his nail the thin membrane underneath the foreskin. The tearing of the membrane underneath the foreskin is referred to in the Talmud as ''Peri'a''. | כשם שאסור לגלח כל שלשים כך אסור לקצוץ צפרניו בכלי אבל בידיו או בשיניו מותר אפילו תוך שבעה ואפילו אם הוא מוהל אסור לו לתקן את הצפרנים לצורך הפריעה אלא אם כן שאין כאן מוהל אחר ואז מותר אפילו תוך שבעה ואשה שאירע טבילתה לאחר שבעה תוך שלשים תאמר לאשה נכרית שתקוץ צפרניה ואי ליכא נכרית תקוץ לה ישראלית |
211:14 Combing the hair is allowed even during the seven days. | מותר לסרוק ראשו במסרק ואפילו תוך שבעה |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here