Audio by Ushy Fried

210:9 It is permitted to bless ''...who has kept us in life...'' even in the seven if he needs to e.g. on Hanukah or on a new fruit and the like. מותר לברך שהחיינו אפילו תוך שבעה כשהוא צריך כגון בחנוכה או על פרי חדש וכדומה
211:1 It's forbidden, all the seven (days), to sit on a bench, or on cushions or pillows but only on the ground. However, a sick person or an old person who are in discomfort from sitting on the ground, are allowed to put a small cushion under them. One who can walk and stand doesn't need to sit at all, only when the comforters are with him, he needs to sit. Similarly, it is forbidden to sleep on a bed or a bench (but) only on the ground, however he can place under himself cushions or pillows on the ground, like he is used to when lying in a bed. Some (authorities) allow sleeping in a bed, and some follow this custom, because their nature is weak and they are like sick people in this matter. אסור לישב כל שבעה על גבי ספסל או על גבי כרים וכסתות כי אם על גבי קרקע אך חולה וזקן שיש להם צער בישיבה על גבי קרקע מותרים להשים כר קטן תחתיהם מיהו יכול לילך ולעמוד ואינו צריך לישב כלל רק כשהמנחמין אצלו צריך לישב וכן אסור לישן על גבי מטה או ספסל רק על גבי קרקע אבל יכול להציע תחתיו כרים וכסתות על הקרקע כמו שהוא רגיל לשכב במטה ויש מתירין לישן במטה וכן נוהגין קצת מפני שטבען חלוש והוויין כמו חולים לענין זה
211:2 A mourner on the first day is forbidden to put on Tefillin, whether this was the day of the death and the burial, or the day of the burial separately. If the burial was at night it's forbidden to put on Tefillin the following day, and on the second day one puts (them) on after daybreak. The day of hearing ''timely news'' counts as the day of death and burial in this respect. However, if the death occurred on a festival or ''timely news'' of the death of a relative came on a festival, then on the first day after the festival he may put on Tefillin. אבל ביום הראשון אסור להניח תפילין בין שהוא יום מיתה וקבורה בין שהוא יום קבורה לחוד ואם נקבר בלילה אסור להניח תפילין ביום שלאחריו וביום השני מניחין לאחר הנץ החמה ויום שמועה קרובה כיום מיתה וקבורה דמי אבל מי שמת לו מת ברגל או שבאה לו שמועה קרובה ברגל אזי ביום הראשון שלאחר הרגל מניח תפילין

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here