210:3 Even if the mourner is a Cohen, and there isn't in the synagogue another Cohen, he is forbidden to be called up to the Torah. | אפילו האבל הוא כהן ואין בבית הכנסת כהן אחר אסור לו לעלות לתורה |
210:4 In his prayers during the seven (days) he shouldn't say ''The
mixture forming the incense''1 and also not say the order of ''Ma-amodot''.2
In the section ''Which were the places'' one doesn't say ''May it be
your will...as if I brought a sacrifice...'' (because a mourner doesn't
bring his sacrifices) and when one makes Havdala at out Shabbat over the
(wine) cup one doesn't say the verses of praise before it rather one
starts from the blessings.
1) At the end of the morning prayers. 2) A description of the rituals of sacrifices in the Temple which became the custom to read after the destruction. | בתפלתו כל שבעה לא יאמר פיטום הקטרת גם לא יאמר סדר מעמדות ובפרק איזה מקומן לא יאמר יהי רצון כאלו הקרבתי וכו' דאבל אינו משלח קרבנותיו וכשעושה הבדלה במוצאי שבת על הכוס לא יאמר פסוקי שמחה שקודם לה אלא יתחיל מן הברכות |
210:5 A mourner in his seven (days) should not lead the prayers unless
there isn't there anyone else to pray, however, if he is mourning for
his father or mother, it is customary that he leads the prayers even if
there is there someone else. On Shabbatot and festivals it is customary
that he doesn't lead the prayers the whole year rather someone else. If
he was used to leading the prayers before he became a mourner we should
allow him under all circumstances. (Meir Netivim section 80)1 See
further Chapter 128:8.
1) By Meir Margolios, Ukraine - 18th century. | אבל תוך שבעה אין לו להתפלל לפני התיבה אלא אם אין שם אחר מי שיתפלל אך אם הוא אבל על אביו או על אמו נוהגין שמתפללין לפני התיבה אף על פי שיש שם אחר ובשבתות וימים טובים נוהגין שאינו מתפלל לפני התיבה כל השנה אלא בדליכא אחר ואם היה דרכו להתפלל לפני התיבה גם קודם שנעשה אבל יש להתיר בכל ענין מאיר נתיבים סימן פ' ועיין לעיל סימן קכ''ח סעיף ח' |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here