207:6 One doesn't say Hallel in the departed's home if there is present
a mourner within the seven1 (because it is like mocking the departed,2
for it is said in it ''the dead cannot praise the Lord''3) If there is
another room there the mourner should go to the other room, and the
worshippers say Hallel, if there isn't another room then, on a New Moon4
they don't need afterwards to say Hallel in their homes, but on Hanukah
they need to say Hallel (afterwards) in their homes. If they are praying
in the departed's home and there is no mourner there, or in a mourner's
home which is not the departed's home, they also say on a New Moon
Hallel but the mourner doesn't say (because it's written:5 ''This is the
day the Lord made, let us be glad and rejoice on it'') If the seventh
day (of mourning) is on Hanukah, that is after mourners got up from
their mourning, the mourner can also say Hallel because he is (now)
obligated. Some (authorities) say that on Hanukah one says Hallel also
in the mourner's home if there is a minyan. A new Moon that falls on
Shabbat, one says Hallel with a minyan also in the mourner's home,
because there are (no public signs of) mourning on Shabbat.
1) The first seven days of the mourning period, after the funeral. See also the next chapter. 2) As if you are saying to them ''look, we can say Hallel, but you can't because you're dead.'' There are similar prohibitions, for the same reason, in connection with visiting a cemetery, such as not wearing tefilin. 3) Psalm 115:17. 4) They don't say Hallel in the mourner's home. 5) Psalm 118:24 |
אין אומרים הלל בבית הנפטר אם יש שם אבל תוך שבעה משום דהוי כמו לועג לרש שאומרים בו לא המתים יהללו יה אם יש שם חדר אחר ילך האבל לחדר אחר והצבור יאמרו הלל ואם אין חדר אחר אזי בראש חדש אין צריכין לומר אחר כך הלל בביתם אבל בחנוכה צריכין לומר הלל בביתם ואם מתפללין בבית הנפטר ואין שם אבל או בבית האבל שאינו בבית הנפטר אומרים גם בראש חדש הלל אלא שהאבל לא יאמר משום שנאמר זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו אם יום השביעי הוא בחנוכה אזי לאחר שהלכו המנחמים שפסקה האבילות יאמר גם האבל הלל מפני שהוא חיוב ויש אומרים דבחנוכה אומרים הלל גם בבית האבל בצבור ראש חודש שחל בשבת אומרים הלל בצבור גם בבית האבל דאין אבילות בשבת |
207:7 The (special) mourner's blessing that is in the Grace after Meals
is not customarily said nowadays, for we rely on the authorities that
consider that (these) don't (provide) rectification rather the (act of)
blessing with a minyan (see the Beer haGolah Section 379).1
1) A commentary on the Shulchan Aruch by Yehudah Levi bar Betzalel, the Maharal from Prague. | ברכת אבלים שבברכת המזון לא נהיגי עכשיו כי סומכין על הפוסקים דסבירא להו דלא נתקנה אלא כשמברכין בעשרה עיין באר הגולה סימן שע''ט |
208:1 These are the things that a mourner is forbidden during all the
seven: to work, to wash, to anoint, to wear (leather) shoes and have
marital relations. and it's forbidden to read the Torah, and it's
forbidden to greet people,1 and it's forbidden (to wear) ironed
(clothes) or have haircuts or attend any festivity, and it's forbidden
to put on Tefilin on the first day.
1) Or to respond to someone else's greeting | אלו דברים שהאבל אסור בהם כל שבעה במלאכה ברחיצה בסיכה בנעילת הסנדל ובתשמיש המטה ואסור לקרות בתורה ואסור בשאילת שלום ואסור בגיהוץ ובתספורת ובכל מיני שמחה ואסור להניח תפילין ביום הראשון |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here