206:8 One who heard after a festival that a (relative) had died before the festival, even though for those who observed mourning before the festival, when the festival comes (their mourning) is cancelled, in any event for his case, because he didn't observe (mourning) at all before the festival, any one who heard even on the thirtieth day after the burial, this is for him ''timely'' news and he needs to observe (mourning for) the seven (days) and the thirty. | מי ששמע לאחר הרגל שמת לו מת קודם הרגל אף על גב דלאותן שנהגו אבילות קודם הרגל בא הרגל והפסיק מכל מקום לדידיה כיון שלא נהג כלל קודם הרגל כל ששמע אפילו ביום שלשים מיום הקבורה הוי אצלו שמועה קרובה וצריך לנהוג שבעה ושלשים |
206:9 One whose relative died and he didn't know, one shouldn't tell
him, and on the one who tells it's said:1 ''he that utters a slander is
a fool'' It is allowed to invite him to engagement and wedding festive
meals and to all joyful occasions, for all the time he doesn't know he
is like all other people. Similarly, a husband who knows that a relative
of his wife had died, is allowed to have relations with her because she
doesn't know.
1) Prov. 10:18 | מי שמת לו מת ולא נודע לו אין להגיד לו ועל המגיד נאמר מוציא דבה הוא כסיל ומותרין להזמינו לסעודת אירוסין ונשואין ולכל שמחה כי כל זמן שאינו יודע הרי הוא כשאר כל אדם וכן בעל שהוא יודע שמת איזה קרוב לאשתו מותר לו לשמש עמה כיון שאינה יודעת |
206:10 However, if someone else asked him concerning the relative (that
died) whether he is alive, he shouldn't lie and say he is alive, as it
is said:1 ''keep far from a false matter'' rather answer him in an
ambiguous way, and he will understand by himself that he died.
1) Ex. 33:7 | אבל מי שאחר שואל אותו על קרובו שמת אם הוא חי אין לו לשקר ולומר חי שנאמר מדבר שקר תרחק אלא יאמר בלשון דמישתמע בתרי אנפין וישער בעצמו שמת |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here