Audio by Ushy Fried

206:11 It is customary to inform sons that their father or mother has died, so that they can say Kaddish. לבנים זכרים נוהגין להודיע כשמת האב או האם כדי שיאמרו קדיש
207:1 It is an important commandment to comfort mourners, and we find from the Holy One, Blessed be He, that we should comfort mourners, as it is written:1 ''and it came to pass after the death of Abraham that G-d blessed his son Isaac'' and this is an act of loving kindness to the living and to the dead. The comforters are not allowed to start talking until the mourner begins, because we find in Job where it is said:2 ''and none spoke a word to him'' and it's written:3 ''after this Job opened his mouth'' then returned and answered Elifaz the Temanite.4 When the comforters see that the mourner wants them to go, they are not allowed to stay with him.

1) Gen. 25:11. 2) Job 2:13. 3) Job 3:1. 4) Job 4:1.

מצוה גדולה לנחם אבלים ומצינו בהקודש ברוך הוא שניחם אבלים דכתיב ויהי אחרי מות אברהם ויברך אלהים את יצחק בנו והוא גמילת חסד עם החיים ועם המתים אין המנחמים רשאים לפתוח פיהם עד שיפתח האבל תחלה כדמצינו באיוב שנאמר ואין דובר אליו דבר וכתיב אחרי כן פתח איוב את פיהו והדר ויען אליפז התימני כשרואים המנחמים שהאבל פוטר אותם אינן רשאים לישב אצלו
207:2 A mourner or a sick person don't need to stand even before a ruler, by way of politeness, if one wants to honor his friend and get up before him, his friend will say to him ''Sit'', but to a mourner or a sick person one doesn't say this, because it could be understand as ''sit (and remain) in your mourning'', or ''sit (and remain) in your sickness''. אבל או חולה אינן צריכין לעמוד אפילו מפני נשיא דרך ארץ הוא שאם אחד רוצה לכבד את חבירו ולקום מפניו אומר לו חבירו שב אבל לאבל או לחולה לא יאמר כן משום דמשמע שב באבלות שלך שב בחולי שלך

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here