Audio by Ushy Fried

202:9 A Cohen who is sleeping in a house1 where there is a dead person, and the defilement comes into there, and it's impossible to close him in, in order to block the defilement, we need to wake him up and remove him from there. If he's sleeping without clothes, one shouldn't tell him, rather just call him to go out, so that he will dress himself first, for ''great is the honour of humanity''. In any event, after he learns of the defilement, he's forbidden to remain there until he can dress himself, rather he needs to go out immediately.

1) The word used is ''tent'' which means any kind of enclosed space, such as a house or a room and so on.

כהן שהוא ישן באהל שיש בו מת שהטומאה נכנסת בו ואי אפשר לסגור בעדו למנוע את הטומאה צריכין להקיצו ולהפרישו שילך משם ואם הוא שוכב ערום אין להגיד לו אלא יקראו לו סתם שיצא בכדי שילביש את עצמו תחלה דגדול כבוד הבריות ומכל מקום לאחר שנודע לו מן הטומאה אסור לשהות שמה עד שילביש את עצמו אלא צריך לצאת מיד
202:10 Some (authorities) say that also a deceased Gentile causes defilement in an enclosure, and one needs to be careful according to their saying, and not walk over a Gentile's grave. Certainly, if one suspects that there may also be an apostate buried there, and the apostate is (still) considered a Jew. Also the offspring of a female apostate and a Gentile, are considered as Jews. יש אומרים דגם מת אינו יהודי מטמא באוהל ויש ליזהר כדבריהם שלא לילך על קבר אינו יהודי ומכל שכן כשיש לחוש שמא גם מומר נקבר שם שהמומר דינו כישראל וגם הולד שילדה מומרת מאינו יהודי דינו כמו ישראל
202:11 The Cohen is permitted to become defiled for (close) relatives, and it's a mizvah for him to become defiled for them, and these are the relatives: his wife who is fitting for him (that isn't one he is forbidden to marry) his father and his mother, his son and his daughter, his brother and his sister from his father, as long as they had lived thirty days, but for a suspected miscarriage one doesn't defile. He doesn't defile himself for his married sister. Some (authorities) say that what is allowed in the mitzvah of defiling oneself for relatives, is only for the needs of the burial, or for the bringing him a coffin, shrouds and the like. Therefore, on Shabbat when it's not possible to bury him on the day, he's forbidden to defile himself, even for the sake of guarding the body, and it's proper to be strict about this. Everything necessary for the burial, it's certainly a mitzvah to defile himself for them. Even if there is a burial society for all the preparations, and he doesn't do anything, he's allowed to be there in the house, in case they will need something. He doesn't defile himself for these relatives except up to the grave is closed and not afterwards. מותר הכהן ליטמא לקרובים ומצוה לו ליטמא להם ואלו הם הקרובים אשתו הראויה לו שאינה פסולה לו אביו ואמו בנו ובתו ואחיו ואחותו מאביו שהיו בני קיימא אבל לספק נפלים אינו מטמא ואינו מטמא לאחותו שנתקדשה לאיש יש אומרים הא דמותר ומצוה ליטמא לקרובים דוקא לצורך קבורה או להביא לו ארון ותכריכין וכדומה ולכן בשבת שאי אפשר לקברו בו ביום אסור לטמאות לו אפילו כדי לשמרו ונכון להחמיר כן מיהו לצרכי קבורה ודאי מצוה ליטמא להם ואפילו יש חברה קדישא המתעסקים והוא אינו מתעסק כלל מותר לו להיות שם בבית שמא יצטרכו איזה דבר ואינו מיטמא לקרובים אלא עד שיסתום הגולל ולא אחר כך

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here