202:6 It's a tradition from Moshe at Sinai, that the door which will be used to carry out through there the deceased, from the house where he is, and by this (act of) carrying out the house will become clean, even though this door is closed, in any event, it's considered as if it's open, therefore it's forbidden for the Cohen to stand there under the lintel, even if the door is locked from the inside. Similarly, if there is a roof there, which projects a hand-breadth over the door, this transfers the defilement to every possible place, as if the door was open. However, if there was open on another side, another door or window, which is four hands-breadth by four hands-breadth, then the closed door isn't considered as if it was open, and the Cohen is allowed to stand there, as long as the defilement can't reach him via the door, or the open window. | הלכה למשה מסיני היא שהפתח אשר עתידים להוציא דרך שם את המת מן האהל אשר הוא שם שעל ידי הוצאה זאת תטהר האהל אף על פי שהפתח הזה הוא סתום מכל מקום נדון כאלו היה פתוח ולכן אסור לכהן שיעמוד שם תחת המשקוף אף על פי שהדלת נעולה מבפנים וכן אם יש שם גג בולט טפח נגד הפתח מביא את הטומאה לכל מקום שאשפר כאלו היה הפתח פתוח אך אם נפתח מצד אחר פתח או חלון שהוא ארבעה טפחים על ארבעה טפחים אז לא נחשב הפתח הסתום כאלו היה פתוח ומותר לכהן לעמוד שם אם אין הטומאה יכולה להגיע אליו דרך הפתח או החלון הפתוח |
202:7 A Cohen who's in a house or a room, whose doors and windows are
closed in a way that there isn't in the door an opening of a
hand-breadth, or in the window an opening like a ''dupondium'', and he
hears that in the neighbourhood there is a dead person, in a way that if
he opened a door or a window,1 there will be a place where the
defilement can reach him, it's forbidden for him to open it. Rather he
must remain there as he was, until they have taken out the deceased. For
the whole time there isn't an opening of a hand-breadth, the defilement
doesn't come in, and if there is an opening, it comes in.
1) The deceased is in an adjoining room with a common door or window, or in an adjoining house with overlapping roofs or a beam etc as described above. | כהן שהוא בבית או בחדר שהדלתות והחלונות סגורין באופן שאין בפתח פתוח טפח ובחלון אין נקב כפונדיון ושמע שיש בשכונתו מת באופן שאם יפתח פתח או חלון תהא מקום לטומאה שתבא עליו אסור לפתוח אלא ישאר שם כמו שהוא עד שיוציאו את המת כי כל זמן שאין פתוח טפח אין הטומאה נכנסת וכשיפתח תכנס |
202:8 It's forbidden for a Cohen to approach within four cubits of a
dead person or a grave, provided the dead person is lying in his
permanent place, however, if he's in the bier that they take him out in,
and while saying ''Zadok haDin'' even during one of the stops1 this
isn't (considered as) a permanent place, and (the Cohen) doesn't need to
distance himself, except by four hands-breadth.
1) See Chapter 198 Law 12. | אסור לכהן לקרב בתוך ארבע אמות של מת או של קבר ודוקא כשהמת מונח במקום קביעותו אבל כשהוא במטה שמוציאין אותו ובעת אמירת צדוק הדין אף כשמעמידין אותו אין שם קביעתו ואין צריך להרחיק כי אם ארבעה טפחים |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here