Audio by Ushy Fried

202:3 Therefore, in our cities where the roofs of the houses project outside by a width of a hand-breadth, and we have the tradition that a width of a hand-breadth transfers the defilement, and if this is so, the edge of the roof is like a tent,1 and transfers the defilement. According to this, two houses which are next to each other, if there is a dead person in one of them, the defilement goes through a door or a window, under the edges of the roofs that project outwards, and enters also into the second house via an open window or door, and it's forbidden for the Cohen to enter also into the second house. Similarly, even for several houses which are next to each other.

1) That is, an enclosure for the purpose of ''defilement''.

ולכן במדינתנו שגגות הבתים בולטין לחוץ ברוחב טפח וקיימא לן דרוחב טפח מביא את הטומאה ואם כן זה הקצה מן הגג הוי אהל להביא את הטומאה לפי זה שני בתים סמוכין זה לזה אם יש מת באחד מהן הולכת הטומאה דרך פתח או חלון תחת הקצוות מן הגגין שבולטין לחוץ ונכנסת גם לתוך הבית השני דרך חלון או פתח פתוח ואסור לכהן ליכנס גם לתוך הבית השני וכן אפילו כמה בתים הסמוכים זה אצל זה
202:4 Even if the roofs are not level, but one is higher than the other, and even if the roof of the house where the defilement is, is much higher than the roof of the second (house) or vice-versa, It's a tradition from Moshe at Sinai that it's said ''the low and the high'' meaning we see as if the higher is brought down to the lower, and after it was brought down to the lower it would touch it,1 therefore the defilement transfers from one to the other. However, if there is break between them, of whatever size, the defilement doesn't now go between them.

1) In other words, you imagine a line drawn straight down from the edge of the higher roof. If it intersects the lower roof at some point, the two roofs are considered as joined for the purpose of transferring defilement.

ואפילו הגגין אינן שוים אלא זה למעלה מזה ואפלו הגג שהטומאה שם בבית הוא גבוה הרבה מן הגג השני או בהיפוך הלכה למשה מסיני הוא דאמרינן חבוט רמי פירוש שאנו רואים כאלו העליון נחבט ונשפל עד למטה ומאחר שאם היה נשפל עד התחתון היה נוגע בו על כן הולכת הטומאה מזה לזה אבל אם יש הפסק ביניהם אפילו כל שהוא שוב אינה הולכת הטומאה
202:5 Likewise, if there is a beam across an alley, like is done for an ''eiruv'',1 and it's one hand-breadth wide, and the roofs form an enclosure over it, one hand-breadth on one side and one hand-breadth on the other side, (like diagram A)2 if this is so, the defilement comes from under the roof to under the beam, and it transfers the defilement to under the roof of the house on the other side, and it will spread to every place where there is an enclosure3 of (size) one hand-breadth up to the place where there is a break. Similarly, when there is between two houses, an arch, built as is done for the courtyard gate, (like diagram B)4 the law is the same. Even though there isn't over the arch a projecting roof, in any case, the defilement comes from underneath the roof of the house to under the arch. However, sometimes they build the arch that has like legs from the ground going upwards, and if so there is an obstruction by the walls of the house. If the edge of the roof doesn't project, and the obstruction that is from the side continues further than the roof that's above it (like diagram C)5 and in this case there isn't anywhere for the defilement to go, since there is a slight break without an enclosure. Sometimes there is between two houses a blocking wall without an opening, but there is a projecting edge of the roof, then the defilement goes from one roof to the next roof, and there is a rule, that if necessary, one can remove the roof tiles at one place, so that there will be a some break without an enclosure of one hand-breadth. One needs to check that there isn't from the wall itself, something projecting a hand-breadth, the way they sometimes build protrusions in a wall.

1) See Chapter 94.

2)

 

3) Meaning, a part of the house.

4)

5)

וכן כשיש קורה מונחת על המבוי כמו שעושין לעירוב והיא רחבה טפח והגגין מאהילין עליה טפח מכאן וטפח מכאן כמו ציור א אם כן באה הטומאה מן תחת הגג אל תחת הקורה והיא מביאה את הטומאה אל תחת גג הבית שמצד השני ומתפשטת בכל מקום שיש אהל טפח עד המקום שיש הפסק וכן כשיש בין שני בתים כיפה בנויה כדרך שעושין לשער החצר כמו ציור ב הדין כן הוא ואף על פי שאין על הכיפה גג בולט מכל מקום הרי באה הטומאה מתחת גג הבית לתחת הכיפה ואולם לפעמים בונין את הכיפה שיש לה כמו רגלים מן הקרקע ולמעלה ואם כן יש סתימה אצל כותלי הבתים אם אין עליה גג בולט והסתימה שמן הצד נמשך יותר מן הגג שלמעלה כמו ציור ג בזה הענין אין מקום לטומאה שתבא כיון שיש קצת הפסק בלי אהל ולפעמים יש בין בית לבית כותל סתומה בלי פתח אלא שיש עליה גג בולט והטומאה באה מגג לגג ויש תקנה לעת הצורך להסיר את הרעפים במקום אחד שיהיה קצת הפסק בלי אהל טפח וצריכין להשגיח אם אין מהחומה עצמה בולט טפח כדרך שעושין לפעמים בליטה לחומה

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here