201:7 A one or two year old child that was converted with his father or mother and then died, one doesn't mourn over him | קטן בן שנה או שנתים שהמיר עם אביו או עם אמו ומת אין מתאבלין עליו |
202:1 The Cohen is warned not to defile himself (by contact) with the
dead. Even a foetus whose limbs are not yet formed, , is considered
(like) the dead (however if the abortion occurred within forty days,
it's considered as just water) and not just to a whole body, rather even
to parts which separated from it such as blood and the like. Similarly,
it's forbidden to defile himself for a limb, which was cut off a living
person, which had on it sufficient flesh, that if it was (still)
connected, it would be proper to heal it. Even to his own limb, it's
forbidden to him to be defiled by it. It's forbidden to a Cohen to enter
a house where there is a dying person, even though the dying person is
considered as alive in all matters, and doesn't cause defilement, in any
event, the Cohen transgresses the mizvah ''that he shall not profane''1
that he's warned to preserve his priesthood so as not to profane it, and
there (the person) might die at any moment.
1) Lev. 21:12. | הכהן מוזהר שלא ליטמא למת ואפילו נפל שעדיין לא נתקשרו איבריו בגידין חשוב מת אך אם הפילה תוך ארבעים יום לא חשוב אלא כמיא בעלמא ולאו דוקא למת שלם אלא אפילו לדברים שנפרשים ממנו כמו דם וכדומה וכן אסור ליטמא לאבר שנחתך מן החי אם יש עליו בשר כל כך שאם היה מחובר היה ראוי להעלות ארוכה ואפילו לאבר של עצמו אסור לו ליטמא ואסור לכהן ליכנס לבית שיש שם גוסס ואף על פי שהגוסס הרי הוא כחי לכל דבר ואינו מטמא מכל מקום עובר הכהן על לא יחלל שהוא מוזהר שישמור כהונתו שלא יתחלל ושמא ימות זה תיכף |
202:2 It's forbidden for a Cohen to enter a house1 where there is a dead
person inside, even if it's a very large house, and even if there are
two rooms, where in one room there is a dead person, but in the wall
that separates between them, is an opening of a hand-breadth by a
hand-breadth, it's forbidden to enter also the second room, for an
opening of a hand-breadth by a hand-breadth transfers the defilement.
Similarly, if next to the second room there is another third room, and
between them is also an opening of a hand-breadth by a hand-breadth, the
defilement goes also to the third room, and so on for ever. An opening
that was made to let light in, even if it's like a ''dupondium'',2
transfers the defilement.
1) The word used - ''ohel'' - means a tent, but is used in halacha to mean a room or house as well. 2) ''Dupondium'' - a small Roman coin of the value of two issars. | אסור לכהן ליכנס תחת אהל שיש שם מת תחתיו אפילו הוא אהל גדול הרבה ואפילו יש שני חדרים אשר בחדר אחד יש מת ויש במחיצה המפסקת נקב שיש בו טפח על טפח אסור ליכנס גם לחדר השני כי נקב טפח על טפח מביא את הטומאה וכן אם אצל החדר השני יש עוד חדר שלישי וביניהם גם כן נקב טפח על טפח הולכת הטומאה גם להחדר השלישי וכן לעולם ונקב העשוי לאורה אפילו אין בו אלא כפונדיון מביא את הטומאה |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here