201:1 One who commits suicide, is (considered as) a wicked person that
there is no one worst than him, as it is said:1 ''and surely the blood
of your lives I will require'' For the individual the world was created,
so anyone who destroys a Jewish soul destroys the whole world2 and
therefore one doesn't carry out for him anything,3 one doesn't tear the
garment, mourn for him or (say) the funeral oration for him. However one
buries him after cleansing and dressing in the shroud. The principle of
this is that everything for honouring the living we do for him.
1) Gen. 9:5. 2) Metaphorically. 3) Connected with mourning. |
המאבד עצמו לדעת הוא רשע שאין למעלה ממנו שנאמר ואך את דמכם לנפשותיהם אדרוש ובשביל יחיד נברא העולם וכל המאבד נפש אחת מישראל מאבד עולם מלא ולכן אין מתעסקין עמו לכל דבר לא קורעין ולא מתאבלין עליו ואין מספידין אותו אבל קוברין אותו ומטהרין אותו ומלבישין אותו תכריכין כללו של דבר כל שהוא משום כבוד החיים עושין לו |
201:2 We assume that people are not wicked, therefore if we find someone strangled or hanged and the like, as long as it was possible for someone else to do this to him (we assume) he didn't do it himself. | מסתמא לא מחזיקינן אינשי ברשיעי ולכן אם נמצא אחד חנוק או תלוי וכדומה כל שאפשר לתלות שמא אחר עשה לו זאת לא תלינן ביה |
201:3 A child that committed suicide is considered as (doing it) without
understanding. An adult that seemed to have done it because of
depression or insanity and the like is considered as (acting) without
understanding. Similarly, if he did this act due to compulsion after
severe torture, as did Saul because he was afraid the Philistines would
do whatever they wanted to him.1 Such a one is treated like the rest of
the dead and we don't prevent them (the mourners) from doing all things.
1) So he fell on his own sword. (I Sam. 31:4-5). | קטן המאבד את עצמו חשוב שלא לדעת וכן גדול אם נראה שעשה הדבר מחמת רוח רעה או שגעון וכדומה הוי שלא לדעת וכן אם עשה את הדבר מחמת אונס שהיה מתירא מעינויים קשים כמו שאול שהיה מתירא שמא יעשו בו הפלשתים כרצונם הרי הוא כשאר מת ואין מונעין ממנו שום דבר |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here