Audio by Ushy Fried

200:9 A baby who died and was possibly premature, if decay hasn't started we don't bury him on the first festival day, even by a non-Jew, and we wait until the second festival day. We bury him on the second festival day by a non-Jew and not by a Jew, and if decay has started we bury him on the first festival day by a non-Jew. If he died on the second festival day, we bury him the same day by a non-Jew, and not by a Jew. If he is a male and still not circumcised, even if decay has started, we don't bury him, even on the second festival day and even by a non-Jew, rather we wait until after the festival, remove his foreskin and bury him. תינוק שמת כשהוא ספק נפל אם לא אשתהי אין קוברין אותו ביום טוב ראשון אפילו על ידי אינו יהודי ומשהינן ליה עד יום טוב שני וקוברין אותו על ידי אינו יהודי ולא על ידי ישראל ואי אשתהי קוברין אותו ביום טוב ראשון על ידי אינו יהודי ואם מת ביום טוב שני קוברין אותו בו ביום על ידי אינו יהודי ולא על ידי ישראל אם הוא זכר ועדיין לא נמול אפילו אשתהי אין קוברין אותו אפילו ביום טוב שני אפילו על ידי אינו יהודי אלא משהינן ליה עד לאחר יום טוב ומסירין ערלתו וקוברין אותו
200:10 On Shabbat and Yom Kippur we don't occupy ourself with a dead person at all, not even by a non-Jew. בשבת וביום הכפורים לא יתעסקו במת כלל אפילו על ידי אינו יהודי
200:11 On the Intemediate (festival) days we don't take the dead to the cemetery until the grave is ready, so that we don't need to keep the bier standing. בחול המועד אין להוציא את המת לבית הקברות עד שהקבר מתוקן שלא יצטרכו להעמיד את המטה

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here