Audio by Ushy Fried

200:6 It is permitted to accompany the dead on the first festival day within the Shabbat boundary,1 and on the second day even outside the boundary. It's permitted also to return to one's house on the same day. However, it's forbidden to ride on an animal in order to accompany the dead on a festival even on the second festival day and even for the mourners. However, the gravediggers if it's impossible for them to walk, they are allowed to ride on the second festival day. In any case, they shouldn't ride inside the city.

1) The ''techum'', a distance of 2,000 cubits beyond the last house in a town in any direction. See Ch. 95.

מותר ללות את המת ביום טוב ראשון בתוך התחום וביום טוב שני אפילו חוץ לתחום ומותרים גם כן לחזור לביתם בו ביום אבל אסור לרכוב על גבי בהמה כדי ללות את המת ביום טוב אפילו ביום טוב שני ואפילו האבלים אבל הקברנים אם אי אפשר להם לילך ברגליהם מותרים לרכוב ביום טוב שני ומכל מקום לא ירכבו בתוך העיר
200:7 A person who died on the second festival evening, a Jew can occupy himself with him if there isn't a non-Jew. Ten men get up early and bury him at the time that the chazan is saying the liturgical chants. If he was a distinguished man that many will need to accompany him, we bury him after people leave the synagogue but before they eat. It's written in the midrash that we shouldn't eat over the blood, that is, it's forbidden to eat one's regular meal before burying the dead, and if it's impossible to make all the preparations for the burial upto that time, we bury him after we have eaten. מת בליל יום טוב שני דמתעסקין בו ישראל אם אין אינו יהודי משכימין עשרה בני אדם וקוברים אותו בשעה שהשליח צבור אומר פיוטים ואם הוא אדם חשוב שרבים צריכין ללותו קוברין אותו לאחר יציאה מבית הכנסת קודם האכילה דאיתא במדרש לא תאכלו על הדם שאסור לאכול סעודה קבועה קודם שנקבר המת ואם אי אפשר להכין כל צרכי הקבורה עד הזמן ההוא קוברין אותו לאחר אכילה
200:8 A child that died after thirty days and we know he wasn't premature, he's treated like any other dead person. However, if it's a boy and for some reason he was still not circumcised, even if decay starts we don't bury him on the first festival day, because we need to remove his foreskin, and this can't be done by a non-Jew, so we wait until the second festival day when we can circumcise him for his honor, and on the second day we remove his foreskin and bury him. ילד שמת לאחר שלשים יום שידוע שאינו נפל דינו כמו שאר מת אך אם הוא זכר ומחמת איזה סיבה עדיין לא נמול אף על גב דאשתהי אין קוברין אותו ביום טוב ראשון משום דצריכין להסיר ערלתו ואין לעשות זאת על ידי אינו יהודי אלא משהינן ליה עד יום טוב שני דמותר להלינו לכבודו וביום שני מסירין ערלתו וקוברין אותו

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here