Audio by Ushy Fried

199:17 It's the custom in some places not to erect the headstone until after twelve months, since the headstone appears for his praise, and within the twelve months he still is distressed. Another reason for the headstone that we don't forget (them) from our heart, and the dead person isn't forgotten until after twelve months. There are places where they aren't particular about this. יש מקומות נוהגין שאין מציבין מצבה עד לאחר שנים עשר חדש משום דהמצבה נראה לחשיבותא ובתוך שנים עשר חדש יש לו צער ועוד טעם המצבה שלא ישכח מן הלב והמת אינו נשכח עד לאחר שנים עשר חדש ויש מקומות שאין מדקדקין בזה
200:1 A dead person who is waiting for burial on a festival, on the first day a Jew should not deal with him, even if it's not possible by a non-Jew even if there is concern that (the body might start) to smell upto tomorrow in any event a Jew should not bury him on the first day, but if it's possible to bury him by a non-Jew, that is, the non-Jew digs the grave, and cuts the wooden boards, or make a coffin if this is the local custom,1 and also sew the shrouds if necessary, this is permissible. However, dressing (the body) and warming water in order to cleanse (the body), taking it out and placing it in the grave are (all) permitted by a Jew. Filling in the grave should also be done by the non-Jew. If possible one should do the cleansing without a cloth, so one doesn't have to wring it out.2

1) A coffin is not normally used in a Jewish burial. 2) Which is a prohibited activity on the first day of a festival.

מת המוטל לקברו ביום טוב ביום הראשון לא יתעסקו בו ישראל אפילו אם אי אפשר על ידי אינו יהודי ואיכא חשש שמא יסריח עד למחר מכל מקום לא יקברוהו ישראל ביום הראשון אך אם אפשר לקברו על ידי אינו יהודי דהיינו שהאינו יהודי יעשה את הקבר ויחתכו את הדפין של עץ או יעשו ארון במקום שנהגו וגם יתפרו את התכריכין אם צריכין מותר אבל להלבישו ולחמם מים ולטהרו ולהוציאו ולשומו בקבר מותר על ידי ישראל והכיסוי בעפר יעשו גם כן על ידי אינו יהודי ואם אפשר יש ליזהר לטהרו בלא בגד שלא יבאו לידי סחיטה
200:2 Some (authorities) say that if it's possible to have (the burial) done by a non-Jew as we have written, it's forbidden to wait for the next day so that a Jew can do it, even if he died in the day and we can wait to tomorrow without the body decaying, in any event we should bury him in the day by a non-Jew, but a child that died even if he lived more than thirty days and we know he wasn't premature.1 In any case, if this is the cold season and it wouldn't be a disgrace to wait, but not if he's starting to decay, one shouldn't bury him on the first festival day rather wait until the second day. Some (authorities) say that also an adult can be held back to the second day. In a place where there is no known custom, it would seem to be the way to act. יש אומרים דאם אפשר לעשות על ידי אינו יהודי כמו שכתבנו אסור להשהותו עד למחר כדי שיתעסקו בו ישראל ואפילו מת היום ויכולין להשהותו עד למחר שלא יסריח מכל מקום יקברוהו היום על ידי אינו יהודי אך ילד שמת אף על פי שחי יותר משלשים יום שידוע שאינו נפל מכל מקום אם העת קר ואין בזיון להשהותו דלא אשתהי אין לקברו ביום טוב ראשון אלא משהינן ליה עד יום טוב שני ויש אומרים דגם בגדול אי לא אשתהי משהינן ליה עד יום טוב שני ובמקום שאין מנהג ידוע נראה דיש לנהוג כן

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here