198:6 If one was a Torah sage and the other an ordinary person, we take
out the Torah sage first, even if the ordinary person died first. A man
and a woman, we take out the woman first, even if the man died first,
for it's written:1 ''and Miriam died there and was buried there''.
Nearer to the death - burial.2
1) Numbers 20:1. 2) The rule is, one buries as close to the time of death as one can. |
אם אחד תלמיד חכם ואחד עם הארץ מוציאין את התלמיד חכם תחלה אפילו אם עם הארץ מת תחלה איש ואשה מוציאין את האשה תחלה אפילו אם האיש מת תחלה דכתיב ותמת שם מרים ותקבר שם סמוך למיתה קבורה |
198:7 Anyone who weeps over a righteous man who died, the Holy One, blessed be He, counts them (the tears) and stores them in His treasury. This is a great remedy to the sin of rebellion, and for saving his young children from death, Heaven forbid. | כל המוריד דמעות על אדם כשר שמת הקדוש ברוך הוא סופרן ומניחן בבית גנזיו ויש בזה תיקון לעון קרי והצלה לבניו הקטנים מן המיתה רחמנא ליצלן |
198:8 One who sees a funeral and doesn't accompany it, transgresses because of ''mocking the departed'', and such (a person) should be ostracised. At least one should accompany him for four cubits. In a place where he doesn't need to be accompanied, (as explained in Law 9) one needs to stand before him, and he isn't standing before the deceased, rather before those who are taking care of him, because they are engaged in a mitzvah. This is the law regarding any mizvah that a person is engaged in, one needs to stand before him. So it was that the owners of corn in fields would stand before those bringing the first fruits. | הרואה את המת ואינו מלוה אותו עובר משום לועג לרש ובר נידוי הוא ולפחות ילוהו ארבע אמות ובמקום שאינו צריך ללוהו כדלקמן סעיף ט' מכל מקום צריך לעמוד בפניו ולא לפני המת הוא עומד אלא מפני העוסקים בו שהם עסוקים במצוה וכן הדין בכל דבר מצוה שהאדם עוסק בו צריכין לעמוד בפניו וכן היו בעלי אומניות עומדין בפני מביאי בכורים |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here