Audio by Ushy Fried

198:3 It's forbidden to let the deceased lie overnight, as it is said:1 ''His body shall not remain all night...'' ''...but you shall surely bury him the same day'' If one let it lie overnight for the sake of his honour, to bring a coffin and shrouds, or to wait for his relatives, or those who will deliver the eulogies, it's allowed, because the Torah didn't forbid except those actions which bring contempt, but not if it's for his honour. Similarly, if a dead person is found, and it's not known who this is, it's allowed for him to lie overnight until witnesses come or his wife, and identify him.

1) Deut. 21:23.

אסור להלין את המת שנאמר לא תלין וגו' כי קבור תקברנו ביום ההוא ואם מלינו משום כבודו להביא לו ארון ותכריכין או שיבאו קרוביו או ספדנים מותר דלא אסרה תורה אלא דומיא דתלוי שהוא דרך בזיון אבל לא כשהוא לכבודו וכן אם נמצא איזה מת ולא נודע בבירור מי הוא מותר להלינו עד שיבאו עדים או אשתו להכירו
198:4 With all the dead, one who hastens to lay them to rest, is praiseworthy. However, with ones father or mother, that one's obligated to eulogise them and lament over them a lot, the one who hastens to bring them out is shameful, unless it's Shabbat eve, or the festival eve, or the rain was falling on the bier. בכל המתים הממהר להוציאו למנוחתו הרי זה משובח אבל באביו ואמו שחייב להספידם ולקונן עליהם הרבה הממהר להוציאם הרי זה מגונה אלא אם כן היה ערב שבת או ערב יום טוב או שהיו גשמים מזלפין על המטה
198:5 If there are two dead, the one that died first is taken out first and afterwards the second, and after burying the first, we don't stand (by the grave) in a straight line, and we don't say the mourners' blessing1 or (other expressions) of comfort to the mourners, in order not to delay the second burial. If they want that the first lies overnight because of his honour, we don't delay the second for this, rather we bury him straight away.

1) ''המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלם'' - ''May G-d console you together with everyone who mourns for the destruction of the Temple and Jerusalem''.

אם יש שני מתים זה שמת תחלה מוציאין אותו תחלה ואחר כך את השני ולאחר שקברו את הראשון אין עומדין עליו בשורה ואין אומרים עליו ברכת אבלים ותנחומי אבלים כדי שלא לעכב קבורת השני אם רוצין להלין את הראשון מפני כבודו אין מעכבין את השני בשביל זה אלא קוברין אותו מיד

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here