198:12 When they arrive with the deceased to about thirty cubit from the
grave, they should stop every four cubits, so that they stop seven times
against the seven ''ma-amadot''1 which are against the seven times (it's
written) ''Vanity of vanities'' in Kohelet,2 the seven fires of Hell,3
the seven laws that apply to the deceased, and they pause at each one,
which provides some atonement for the dead. On a day when one doesn't
say Tachanun4 they need not halt, because then the law is not so strict.
1) Stations or ranks. The seven stops the Cohanim made coming up to Jerusalem to take over the new watch. 2) Kohelet - ''The Preacher'' or Ecclesiastes. 3) From the Zohar. 4) Prayers of Supplication - see Chapter 22. |
כשמגיעים עם המת לערך שלשים אמה מן הקבר יעמדו עמו כל ד' אמות כדי שיעמדו ז' פעמים כנגד ז' מעמדות שהם כנגד ז' הבלים שבקהלת וז' מדורי גיהנם וז' דינים החולפים על המת וישהו מעט שם שזהו קצת כפרה להמת וביום שאין אומרים תחנון אין צריכין להעמיד כי אז אין הדין קשה |
198:13 On reaching the cemetery, one who hasn't seen the graves for thirty days, needs to bless: ''...who formed you in judgement...'' and afterwards say: ''You are mighty...'' up to ''...to revive the dead''. | כשבאים לבית הקברות מי שלא ראה את הקברים שלשים יום צריך לברך אשר יצר אתכם בדין וכו' ואחר כך אומרים אתה גבור וכו' עד להחיות מתים |
198:14 Afterwards one says the ''Zadok haDin'', ''The Rock, his work is
perfect...'' one of the mourners begins, and if there isn't present a
mourner, the most important person present there begins. On the days
when one doesn't say Tachanun one don't say this either. Therefore, it's
not said on Friday, after midday, nor on a festival eve, but on the eve
of the New Moon, and the eve of Hanukah and Purim it's said also after
midday. Over a Torah sage, one says it also on the 33rd day of the Omer.
On the days after the New Moon of Sivan up to Shavuot, and on the 9th of
Av, and on the eve of the New Year, before midday (it can be said).
1) ''the justification of the judgement''. |
אחר כך אומרים צדוק הדין הצור תמים פעלו וכו' אחד מן האבלים מתחיל ואם אין שם אבל המופלא אשר שם מתחיל ובימים שאין אומרים בהם תחנון אין אומרים צדוק הדין לכן אין אומרים בערב שבת לאחר חצות היום וכן בערב יום טוב אבל בערב ראש חדש וערב חנוכה וערב פורים אומרים גם לאחר חצות היום ועל תלמיד חכם אומרים גם בל''ג בעומר ובימים שלאחר ראש חדש סיון עד שבועות ובתשעה באב ובערב ראש השנה קודם חצות היום |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here