Audio by Ushy Fried

197:13 A dead person, whether a non-Jew or a Jew, the shrouds are forbidden to have benefit from, and similarly, things for his appearance, which are joined to his body, such as a wig which is joined or plaited with his hair, are forbidden to have benefit from, similarly, if he had dentures, (all these) should be buried with him. However, things for his appearance, which aren't joined to his body, are permitted. Similarly, things for his appearance, which aren't considered as part of his body, such as jewelry and clothes, are pemitted for all purposes. (see further in Pitchei Tshuva,1 Ch. 349)

1) A commentary on the Shulchan Aruch, by Rabbi Avraham Tzvi Hirsch Eisenstadt, Lithuania, 1813-1868 CE.

מת בין אינו יהודי בין ישראל ותכריכיו אסורין בהנאה וכן נוי המת המחוברים בגופו כגון פאה נכרית שהן קשורין או קלועין בתוך שערותיו אסורין בהנאה וכן אם היה לו שן תותבת יקבר עמה אבל נוי שאינו מחובר לגופו מותר וכן נוי שאינו כעין גופו כגון התכשיטין והבגדים מותרין בכל ענין עיין פתחי תשובה סימן שמ''ט
198:1 If there is a death in the city, all the inhabitants are forbidden to work. If there is in the city those who were appointed to take care of the dead, those who aren't needed to take care of the deceased, are allowed to work אם יש מת בעיר כל בני העיר אסורין במלאכה ואם יש בעיר ממונים להתעסק במת אלו שאינן צריכין להתעסק בו מותרין במלאכה
198:2 In a small village, if there was a death, they don't greet each other, and especially they don't greet (each other) in the cemetery when there is a dead person there,1 even in a large city. However, if there isn't a dead person there, they may greet (each other) at a distance of four cubits from the graves.

1) Waiting to be buried.

בכפר קטן אם יש שם מת אין שואלין בשלום זה לזה ומכל שכן שאין שואלים בשלום בבית הקברות כשיש שם מת אפילו בעיר גדולה אבל כשאין שם מת שואלין ברחוק ארבע אמות מן הקברים

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here