Audio by Ushy Fried

196:8 One who has lost a relative, and became an ''Onan'' after had already arrived the time for the morning prayers, or Mincha or Aravit, and he hadn't prayed before he became an ''Onan'', and he will continue in this state until after the time to pray, despite this he doesn't need to compensate1 by praying the service that's after this, twice.

1) See Chapter 21.

מי שמת לו מת ונעשה אונן לאחר שכבר הגיע זמן תפלת שחרית או מנחה או ערבית והוא לא התפלל מקודם שנעשה אונן ונמשך האנינות עד לאחר זמן תפלה אף על פי כן אינו צריך תשלומין להתפלל בתפלה שלאחריה שתים
196:9 One who has lost a relative on Shabbat, since it's forbidden to bury him on the (Shabbat) day, he doesn't become an ''Onan''. and he's allowed meat and wine. He's obligated to all the mizvot, apart from sexual relations which are forbidden him, he's also forbidden to study Torah which were things done discreetly.1 If he's a chazan, if there's another who can lead the prayers he shouldn't pray, and if there isn't, he should pray. If the deceased is his father or mother, he can say kaddish in a place where there are no other mourners, but where there are other mourners, he shouldn't say kaddish before the burial. If the ''Onan'' is already a mourner on his father or mother, or he has a Yahrzeit, he should say kaddish like the other mourners or Yahrzeit.

1) A mourner isn't allowed to display any signs of mourning on Shabbat in public.

מי שמת לו מת בשבת כיון דאסור לקברו היום לא חל עליו אנינות ומותר בבשר ויין וחייב בכל המצות חוץ מתשמיש המטה שאסור לו וגם אסור בתלמוד תורה דהויין דברים שבצינעה ואם הוא שליח צבור אם יש אחר להתפלל לא יתפלל הוא ואי ליכא אחר יתפלל הוא אם המת הוא אביו או אמו יכול לומר קדיש במקום שאין שאר אבלים אבל במקום שאר אבלים לא יאמר קדיש קודם הקבורה ואם האונן הוא אבל מכבר על אביו או על אמו או שיש לו יאהרצייט יאמר קדיש כמו שאר אבל או יאהרצייט
196:10 Near to the evening, he should say the Shema without the blessings, he shouldn't pray Aravit, or Havdala for out Shabbat. He's allowed to eat (though) he didn't make Havdala. After they have buried the deceased, he should (perform) Havdala over a cup.1 Even if the (deceased) wasn't buried until the next day, he can make Havdala on the cup, but without the candle and spices, for he's permitted to make Havdala until Tuesday (as explained in Chapter 96) In the morning service, which he can pray because its time hasn't passed, he doesn't say ''You have favored us''.

1) Of wine.

סמוך לערב קורא קריאת שמע בלא ברכות ואינו מתפלל ערבית ואינו מבדיל במוצאי שבת ומותר לו לאכול בלא הבדלה ולאחר שיקבר המת יבדיל על הכוס ואפילו לא נקבר עד למחר יכול להבדיל על הכוס ולא על הנר ובשמים דמותר להבדיל עד יום שלישי בשבת כדלעיל סימן צ''ו ובתפלת שחרית שהוא מתפלל כשלא עבר זמנה אינו אומר אתה חוננתנו

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here