196:5 In a place where there is a burial society,1 after the relatives
were busy with the burial arrangements, and came to an agreement with
the burial society, they don't have anything to do, since the people of
the burial society do it all. Therefore, there is no longer, on the
relatives, the laws of ''Onan'' and they are allowed meat and wine, let
alone, they are allowed, even obliged, to reading the Shema, and prayer,
and all the mitzvot. In any event, it's customary that the ''Onanim''
don't pray until after the burial. That's because they also walk with
and accompany the deceased up to the cemetery. One who wants to be
scrupulous and pray immediately after they have handed over the deceased
to the burial society, he can be scrupulous with himself.
1) A ''chevra kadisha'' or ''holy society''. An organization of Jewish men and women who see to it that the bodies of Jews are prepared for burial according to Jewish law, and are protected from desecration, until burial. Two of the main requirements are the showing of proper respect for a corpse, and the ritual cleansing of the body and subsequent dressing for burial. It is usually referred to as a burial society in English |
במקום שיש חברה קדושה ולאחר שהקרובים נתעסקו בצרכי הקבורה והתפשרו עם אנשי החבורה קדושה אין עליהם שום דבר לעשות אך אנשי החברה קדושה עושין הכל אזי אין עוד על הקרובים דין אונן ומותרין בבשר וביין ומכל שכן שמותרין וחייבין בקריאת שמע ובתפלה ובכל המצות ומכל מקום נוהגין שאין האוננין מתפללין עד לאחר הקבורה והיינו מפני שגם הם הולכין ומלוין את המת עד הבית הקברות והרוצה להחמיר ולהתפלל תיכף לאחר שמסר את המת לאנשי החבורה קדושה יכול להחמיר על עצמו |
196:6 While the deceased has not yet been buried, he (the mourner) doesn't take off his shoes and is allowed to leave his house for the needs of the deceased, but is forbidden to sit or sleep on a chair or a bed, and certainly is forbidden to have sexual relations. He's forbidden to bathe or anoint himself, to take part in a celebration, or to give friendly greetings, to cut his hair or to study Torah. He's forbidden to work, or even allow others to do work for him, and even to avoid a (financial) loss. In the case of a large loss, he should ask a Rabbinic authority. | כל זמן שלא נקבר המת אינו חולץ מנעליו ומותר לצאת מביתו לצרכי המת אבל אסור לישב או לישן על כסא או מטה וכל שכן שאסור בתשמיש המטה ואסור ברחיצה וסיכה ושמחה ושאילת שלום ובתספורת ובתלמוד תורה ואסור במלאכה אפילו על ידי אחרים ואפילו בדבר האבוד ובהפסד גדול יעשה שאלת חכם |
196:7 One who was an ''Onan'' at the time of reading the Shema and the
(morning) prayers, if after burying the deceased, it was past 1/4 of the
day,1 which is the time for reading the Shema, in any case he should say
also the Shema with its blessings without (putting on) Tefillin, up to
1/3 of the day. However, if 1/3 of the day had also passed, he says the
Shema without its blessings, and the Shemoneh Esreh prayer is permitted
to say up to midday. The Musaph (additional prayers) on Rosh Hodesh he
can say also afterwards since its time is the whole day. The Morning
blessings2 he shouldn't say except for the three blessings ''who didn't
make me a Gentile'', ''who didn't make me a slave'', ''who didn't make
me a woman'' and the blessing on Torah study, for the time of these is
the whole day. The rest of the blessings he shouldn't say after their
time has gone, since at the time their duty was on him, that is, in the
morning, he was exempt. If the deceased was buried before 1/3 of the
day, and his house is far from the cemetery, so that until he will reach
his house 1/3 of the day will have passed, it's preferable for him to
enter some house near the cemetery, to say the Shema and to pray at the
proper time, or even in the open air in a clean place. As soon as they
start to throw earth over the deceased, he can read the Shema and pray
the Shemoneh Esreh, even though his period of mourning hasn't yet
started.
1) See Chapter 17. 2) See Chapter 7. |
מי שהוא אונן בשעת קריאת שמע ותפלה ולאחר שנקבר המת עבר רביעית היום שהוא זמן קריאת שמע מכל מקום אומר גם קריאת שמע וברכותיה בלא תפילין עד שליש היום אבל אם עבר גם שליש היום אומר קריאת שמע בלא הברכות ותפלת שמונה עשרה מותר להתפלל עד חצות היום ומוסף בראש חדש יכול להתפלל גם אחר כך שזמנה כל היום ומברכות השחר לא יאמר כי אם שלש ברכות שלא עשני גוי שלא עשני עבד שלא עשני אשה וברכות התורה שאלו זמנם כל היום ושאר הברכות לא יאמר אחר שעבר זמנם כיון שבשעת חובתם דהיינו בבוקר היה פטור ואם נקבר המת קודם שליש היום וביתו רחוק מבית הקברות שבעוד שיגיע לביתו יעבור שליש היום טוב יותר שיכנס לאיזה בית סמוך לבית הקברות לקרוא קריאת שמע ולהתפלל בזמן הראוי או אפילו בחוץ במקום נקי ומיד כשמתחילין להשליך עפר על המת יכול לקרות קריאת שמע ולהתפלל אף על פי שהאבלות עדיין אינו חל |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here