195:7 On all the dead (according to the halacha) we negate1 (that is we
sew with uneven stitches) after the seven, and we stitch together (that
is, we sew the edges together properly) after the thirty. On one's
father and mother one negates after thirty, and doesn't ever stitch
together, and even to cut round the tear and put on a patch of cloth and
sew it, is forbidden. However, it's the custom that within the thirty,
even for the rest of the dead (relatives) even to stitch together is
forbidden. Even to join the top ends of the tear with a needle is
forbidden. A woman, even for her father and mother, can completely
stitch together (the edges) because of modesty. Torn (garments) which
are forbidden to (completely) stitch them, even if one sold the garment
to another, it's forbidden for the buyer to stitch them together,
therefore the seller needs to inform the buyer, and it's forbidden to
sell them to a non-Jew.
1) The tear. |
על כל המתים מצד הדין שולל דהיינו שתופר תפירה בלתי שוה לאחר שבעה ומאחה דהיינו שתופרו כראוי לאחר שלשים ועל אביו ואמו שולל לאחר שלשים ואינה מאחה לעולם ואפילו אם בא לחתוך סביבות הקריעה ולשום שם חתיכת בגד אחר ולתפרו אסור אבל נוהגין כי תוך שלשים אפילו על שאר מתים אפילו לשלול אסור ואפילו לחבר ראשי הקריעה על ידי מחט אסור ואשה אפילו על אביה ואמה שוללת לאלתר מפני הצניעות וכל הקרעים שאסורין לתפרן אפילו אם מכר את הבגד לאחר אסור הלוקח לתופרו ולכן צריך המוכר להודיע להלוקח ואסור למוכרו לאינו יהודי |
195:8 On all the dead, if one didn't hear until after thirty (days) one doesn't tear. On one's father and mother one tears, after any time, the garments that were on one at the time one heard, but the garments one changes into afterwards don't need to be torn. | על כל המתים אם לא שמע עד לאחר שלשים אינו קורע ועל אביו ואמו קורע לעולם בגדיו שהם עליו בשעת שמיעה אך הבגדים שהוא מחליף אחר כך אינו צריך לקרוע |
195:9 The festival annuls the obligatory customs of the thirty also with
regard to tearing. Therefore, if the festival came during the thirty,
for the rest of the relatives, one can completely sew up (the tear) on
the festival eve after the afternoon service. On one's father and mother
one can negate.1
1) The tear. |
הרגל מבטל גזירת שלשים גם לענין קריעה ולכן אם פגע הרגל תוך שלשים בשאר קרובים יכול לתפור לגמרי בערב הרגל לאחר מנחה ועל אביו ואמו יכול לשלול |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here