195:1 One who has lost a relative that he is obligated to mourn for, is
required to have a (garment) torn (while) on him. The tearing must be
done while standing as it's said:1 ''Then arose the king (David) and
tore his garments'' and if one tore while sitting, (the mitzvah) was not
fulfilled, and one needs to return and tear again while standing. It's
preferable to tear before they cover the face of the corpse in the
grave2 while one's grief is still strong.
1) II Samuel 13:31. 2) By filling in the grave. |
מי שמת לו מת שחייב להתאבל עליו חייב לקרוע עליו וחייב לקרוע מעומד שנאמר ויקם המלך דוד ויקרע את בגדיו ואם קרע מיושב לא יצא וצריך לחזור ולקרוע מעומד ולכתחלה צריך לקרוע קודם שיסתום פני המת בקבר בעוד חימום צערו |
195:2 On the dead that one has to mourn over, one needs to tear (the garment) in the front near the neck. One needs to tear from the edge downwards and not across the garment. One needs to tear in the place the garment is whole and not at its seam. | על המתים שהוא מתאבל עליהם צריך לקרוע בבית הצואר לפניו וצריך לקרוע מן השפה ולמטה ולא לרוחב הבגד וצריך לקרוע במקום שהבגד שלם מתחלתו ולא במקום התפר |
195:3 There are differences between the (mode of) tearing for one's
father or mother, and (the mode of) tearing for the rest of one's
relatives. On all (the rest) of one's relatives one tears a hand-breadth
of the outer garment and that's sufficient. We don't tear more (than
this) because of ''you shall not destroy''.1 On one's father and mother,
one needs to tear all one's garments down to opposite one's heart (and
see further in Ch.10, Law 3, that the heart is opposite the large
muscles of the (upper) arm) apart from the shirt which one doesn't tear.
Similarly, a garment which one wears only occasionally, on top of all
one's (other) garments, and sometimes goes out to the market also
without it (such as an overcoat) this kind of garment also doesn't need
to be torn. If one didn't tear all one's garments that one needed to
tear, (the mizvah) wasn't fulfilled. For a woman, because of modesty,
she first tears the lower garment, then moves the torn section to the
side, and afterwards she tears her outer garment, so that her heart
(chest) isn't exposed. Even if she is wearing a slip, in any event she
shouldn't (expose herself) because this would be a breach of her
modesty.
1) Deut. 20:19. |
חילוקים יש בין הקריעה שעל אביו ואמו להקריעה שעל שאר קרובים על כל המתים קורע טפח בבגד העליון ודיו ואין לקרוע יותר משום בל תשחית ועל אביו ואמו צריך לקרוע כל הבגדים עד כנגד לבו ועיין לעיל סימן י' סעיף ג' שהלב הוא כנגד הבשר הגבוה שעל הזרוע חוץ מן הכתונת שאינו קורע וכן הבגד שהוא לובש רק לעתים למעלה מכל בגדיו ולפעמים הוא יוצא לשוק גם בלעדו כגון מעיל בגד זה גם כן אינו צריך לקרוע ואם לא קרע כל בגדיו שהוא צריך לקרוע לא יצא והאשה משום צניעות תקרע תחלה את הבגד התחתון לפניה ותחזיר את הקרע לצדדין ואחר כך תקרע את הבגד העליון שלא יתגלה לבה ואף שהיא לבושה בחלוק מכל מקום איכא משום פריצות |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here