Audio by Ushy Fried

193:6 He shouldn't give his property away to others, and even to charity, and by this disinherit the heirs, and any who do this, the spirit of the Omnipresent doesn't delight in him, even if the heirs don't behave properly towards him. However, if he gives also to the heirs an amount that suffices them, it is allowed. The pious will not sign themselves as witness, and not give advice on a will, that transfers the inheritance away from the heirs, even from a son who doesn't behave properly, to his wise brother that does behave properly, because he (the son) may have descendants who are good and fair. Even to give a little to one and a lot to another, there are those who forbid, and it's proper to be careful in this matter. אין ליתן נכסיו במתנה לאחרים ואפילו לצדקה ולהניח את היורשים כך וכל העושה כן אין רוח המקום נוחה הימנו ואפילו אם אין היורשין נוהגין כשורה אבל אם מניח גם ליורשים דבר המספיק להם מותר ומדת חסידות שלא לחתום את עצמו עד ולא להיות בעצה בצוואה שמעבירין בה את הירושה מהיורש אפילו מבן שאינו נוהג כשורה לאחיו חכם ונוהג כשורה כי שמא יצא ממנו זרע טוב והגון ואפילו למעט לזה ולהרבות לזה יש מי שאוסר וראוי לחוש לדבריו
193:7 If he has young children, or both young and old, or his wife is pregnant, he needs to appoint a guardian to act on behalf of the young until they grow up. אם יש לו בנים קטנים או קטנים וגדולים או שאשתו מעוברת צריך למנות אפוטרופוס שיתעסק בשביל הקטנים עד שיגדלו
193:8 A sick person who wants to (transfer his property) by symbolic delivery1 in order to confirm his will, one may buy from him even on Shabbat, and similarly, if he wants to send for his relatives, he may hire a non-Jew on Shabbat and send him.

1) ''Kabalat kinyan''.

חולה שמבקש לעשות קבלת קנין לחזק את הצוואה קונין ממנו אפילו בשבת וכן אם מבקש לשלוח לקרוביו מותר לשכור אינו יהודי בשבת ולשלחו

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here