192:1 Rabbi Yitzhak the son of Rav Yehuda said:1 ''A person should
always seek mercy so that he shouldn't fall sick'' ''If he falls sick
they say to him bring some merit2 to exempt yourself.3'' Mar Ockba said:
''Where is it written that 'if anyone falls from it'4 from this we can
bring proof, meaning that after he falls we need to find from him and
from his deeds evidence to his credit.'' There is more from the Gemara:5
''If he has a headache it will seem to him that he has on a neck-chain''
''His (health) deteriorated and he had to stay in bed it will seem to
him like being brought upto the gallows'' (the place where one is judged
for capital offences) ''To judge, for all who go upto the gallows to be
judged, if he has powerful advocates will be saved but if not won't be
saved.'' And what are the advocates of a man ? Repentance and good
deeds. Even if nine hundred and ninety nine present his faults and one
presents his good deeds, he will be saved. as it is said:6 ''If there be
an angel over him, an interpreter, one among a thousand, to declare to
man what is right. Then he is gracious to him, and says 'deliver him
from going down to the pit etc' ''
1) Shabbat 32A 2) Good deeds. 3) To obtain relief from his illness. 4) Deut. 22:8 - lit; ''if the one who is going to fall, falls from it''. That is, this person was sentenced by Heaven to fall off a roof because of his sins. The Rabbis believed that all bodily harm, including illness, comes on one because of our sinful behaviour. 5) Shabbat 32A. 6) Job 33:23-24. |
אמר רב יצחק בריה דרב יהודה לעולם יבקש אדם רחמים שלא יחלה שאם חלה אומרים לו הבא זכות והפטר אמר מר עוקבא מאי קראה כי יפול הנופל ממנו ממנו להביא ראיה פירוש מאחר שהוא נופל צריך למצוא ממנו וממעשיו ראיה לזכות עוד איתא בגמרא חש בראשו יהי דומה בעיניו כמי שנתנוהו בקולר עלה למטה ונפל למשכב יהי דומה בעיניו כמו שהעלוהו לגרדום מקום שדנים דיני נפשות לידון שכל העולה לגרדום לידון אם יש לו פרקליטין גדולים ניצול ואם לאו אינו ניצול ואלו הן פרקליטין של אדם תשובה ומעשים טובים ואפילו תשע מאות ותשעים ותשעה מלמדים עליו חובה ואחד מלמד עליו זכות ניצול שנאמר אם יש עליו מלאך מליץ אחד מני אלף להגיד לאדם ישרו ויחננו ויאמר פדעהו מרדת שחת וגו' |
192:2 Rabbi Pinchas, the son of Chama, preached: ''Anyone who has a sick
person in his house should go to a (Torah) sage and ask him to plead for
mercy on his behalf, as it is said:1 'The wrath of a king is as
messengers of death, but a wise man will pacify it.' '' It is customary
to give charity to the poor on his (the sick person's) behalf, for
''Repentance, Prayer and Charity avert the evil decree.'' It is also
customary to bless the sick in the synagogue, and if he is dangerously
ill, one blesses him even on Shabbat or a festival.2 Sometimes one
changes the name of the sick person because also a change of name can
break the evil decree.
1) Proverbs 16:14. 2) Normally prayers for the sick are only said during the weekly Torah reading on Mondays and Thursdays. | דרש רבי פנחס בר חמא כל מי שיש לו חולה בתוך ביתו ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים שנאמר חמת מלך מלאכי מות ואיש חכם יכפרנה ונוהגים לתת צדקה לעניים בעדו כי תשובה ותפלה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה גם נוהגין לברך את החולים בבית הכנסת ואם הוא מסוכן מברכין אותו אפילו בשבת ויום טוב ולפעמים משנים את שם החולה כי גם שינוי השם קורע גזר דינו |
192:3 The Torah has granted permission to a doctor to heal, as it is
said:1 ''And he shall be thoroughly healed.'' Therefore the sick person
should not rely on a miracle, rather he is obliged to act the normal way
and call a doctor to heal him. Already several righteous people were
cured by doctors, and one who avoids calling a doctor, does two evils.
Firstly, that it is forbidden to rely on a miracle when one is in
danger, and this may cause his sins to be remembered while he is ill,
and (secondly) he shows presumption and pride by relying on his
righteousness that he will be cured by a miracle. One should call for
the most expert doctor, but nevertheless, his heart should (turn to)
heaven and request mercy from the Faithful Healer, Blessed be His name,
and only in Him should his heart trust.
1) Exodus 21:19. |
התורה נתנה רשות לרופא שירפא שנאמר ורפא ירפא ולכן אין לו להחולה לסמוך על הנס אלא חייב להתנהג בדרך העולם לקרות לרופא שירפאהו וכבר כמה חסידי עולם נתרפאו על ידי רופאים ומי שמונע את עצמו לקרות לרופא שתים רעות הנהו עושה האחת דאסור לסמוך על הנס במקום שיש סכנה ודבר זה גורם שיזכרו עונותיו בשעת חליו ועוד דהוי יוהרא וגיאות שסומך על צדקתו שיתרפא בדרך הנס ויש לו לקרוא להרופא היותר מומחה ובכל זאת לבו יהא לשמים ויבקש רחמים מאת הרופא הנאמן יתברך שמו ואך בו יבטח לבו |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here