Audio by Ushy Fried

19:13 A chazan who erred in the quiet (individual Shemoneh Esreh) prayer does not return and pray a second time, because of ''troubling the congregation'' 1 Rather, he may rely on the prayers (being correct) which he prays out loud. (Therefore, after the repetition of the prayers he says ''O my G-d, guard...'' and take three steps back.) However, if he made a mistake in the first three blessings and remembered before he completed his prayers, at a point where if he returned it would not be ''troubling the congregation'', he should repeat his prayers. 2

1) Causing them to wait unnecessarily. 2) The Mishna Berurah 126:17 brings a more lenient opinion, which does not require the chazan to repeat his prayers at all.

שליח צבור שטעה בתפלת הלחש אינו חוזר ומתפלל שנית מפני טורח הצבור אלא סומך על התפלה שיתפלל בקול רם ולכן לאחר חזרת התפלה יאמר אלהי נצור וכו' ויפסיע ג' פסיעות אך אם טעה בג' ברכות ראשונות ונזכר קודם שהשלים תפלתו בענין שלא יהא בחזרתו טורח הצבור יחזור ויתפלל
19:14 On a fast day, whether it is a public fast or an individual (private) fast, one adds in the afternoon service in the blessing ''Hear our voice'' (the prayer) ''Answer us''. When one gets to (the phrase) ''in all times of trouble and distress'', one concludes (in the regular text) ''For You hearken...''. If one forgot to say ''Answer us'', if one did not remember until after that one said (G-d's) name in the blessing ''who hearkens to prayer'', one does not return and say it, until after one concluded the entire (Shemoneh Esreh) prayers. After (saying the prayer) ''O my G-d, guard...'', (but) before one moves one's feet, 1 one says 2 until (the phrase) ''in all times of trouble and distress'', then concludes (with the verse) ''Let be acceptable...''. If one did not remember, until after one left one's place of prayer, one does not say it at all.

1) To leave one's place of prayer. 2) The ''Answer us...'' prayer.

ביום התענית בין בתענית צבור בין בתענית יחיד אומרים בתפלת המנחה בברכת שמע קולנו עננו וכשמגיע לבכל עת צרה וצוקה יסיים כי אתה שומע וכו ואם שכח מלומר עננו אם לא נזכר עד לאחר שאמר את השם מברכת שומע תפלה אינו חוזר ואומרו אלא לאחר שגמר כל התפלה לאחר אלהי נצור קודם שיעקור רגליו אומרו עד בכל עת צרה וצוקה ומסיים יהיו לרצון וכו אינו אומרו עוד כלל אינו אומרו עוד כלל

20:1 When the chazan steps (back) after (completing) the quiet (individual) prayers, he should stand still for the amount of time (it takes one) to walk four cubits. He returns to his place, and says quietly ''G-d, open my lips...'' , and starts aloud ''Blessed are You...'' Everyone should be careful to be quiet now, and listen carefully, and concentrate on what he is saying. They should say ''Blessed is He and blessed is His name'' and ''Amen'' to each blessing, as it is fitting. It is even forbidden to study during the chazan's repetition of the (Shemoneh Esreh) prayers. Needless to say, one must be careful not to indulge in idle talk. If it is easy for one to do so, 1 one should stand as if one is praying oneself the Shemoneh Esreh, or with closed eyes, or follow in the Siddur what the chazan is saying. Some have the custom, that after Kedusha, they remove the tefillin of Rashi 2 and put on the tefillin of Rabbenu Tam, 3 (but what) they do is not the law.

1) During the chazan's repetition of the Shemoneh Esreh. 2) The normal ones we use. 3) The grandson of Rashi, who proscribed a different arrangement of the parchments. 

כשפוסע השליח צבור מתפלה שבלחש עומד במקומו כשיעור הילוך ד' אמות וחוזר למקומו ואומר בלחש ה' שפתי תפתח וגו ומתחיל בקול ברוך אתה וכו וכל אחד יזהר לשתוק אז ולשמוע היטב ולכוין למה שהוא אומר ולומר ברוך הוא וברוך שמו ואמן על כל ברכה כראוי ואפילו ללמוד אסור בשעה שהשליח צבור חוזר התפלה ואין צריך לומר שצריכין ליזהר משיחה בטילה ומי שנקל לו יש לו לעמוד כמו שהוא בעצמו מתפלל שמנה עשרה או בעינים עצומות או לראות תוך הסידור מה שאמר השליח צבור קצת נוהגין שלאחר קדושה חולצין תפילין של רש''י ומניחין תפילין דרבנו תם ועושין שלא כדין

To subscribe click here. To unsubscribe click here.