191:1 It is forbidden from the Torah to cause pain to any living
creature. In fact, one is obliged to save any living creature from pain,
even one that is ownerless or even if it belongs to a gentile. However,
if they are harmful to man, or are needed by man for medicinial purposes
or any other (human) need, it is permitted even to kill them and we are
not worried about causing them pain,1 for the Torah permits ritual
slaughter,2 and therefore it is permitted to pluck feathers3 from live
geese if one doesn't have another feather, except society doesn't do
this because it is (considered) cruel.
1) But only the minimum necessary pain. 2) Shechitah - carried out by a Shochet - and designed to cause minimum pain to the animal. 3) For the purposes of making a quill pen. This was the standard writing instrument in their time. |
אסור מן התורה לצער כל בעל חי ואדרבא חייב להציל כל בעל חי מצער אפילו של הפקר ואפילו של נכרי אך אם הם מצערין לאדם או שצריך האדם להם לרפואה או לשאר דבר מותר אפילו להרגן ואין חוששין לצערן שהרי התורה התירה שחיטה ולכן מותר למרוט נוצות מאווזות חיות אם אין לו נוצה אחרת רק שהעולם נמנעים משום אכזריות |
191:2 Horses that are pulling a waggon, and come to a rough place or a high hill, and are not able to (carry on) pulling without help, it is a religious duty to help even a gentile because of (stopping) distress to animals, so that the gentile (driver) doesn't beat them to make them draw more than they are able. | סוסים המושכים בעגלה והגיעו למקום מקולקל או להר גבוה ואינן יכולין למשוך בלי עזר מצוה לעזור אף לנכרי משום צער בעלי חיים שלא יכה אותם הנכרי מכה רבה למשוך יותר מאשר בכחם |
191:3 It is forbidden to tie together the feet of animal, a beast or a bird in a way that would cause them pain. | אסור לקשור רגלי בהמה חיה ועוף בענין שיהיה להם צער |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here