Audio by Ushy Fried

19:10 One forgot (the prayer) ''Let ascend and come'' 1 in the Rosh Hodesh morning or afternoon service or in Hol Hamoed whether in the morning service or in the afternoon, or evening services: If one remembered before (at the end of the Shemoneh Esreh) saying ''Let be acceptable'', one returns and begins (one's prayers again from) ''Be pleased''. This applies even if one remembered before one began ''(We) give thanks''. Since one concluded the blessing ''who restores His divine presence to Zion'', one must begin (again from) ''Be pleased'' (as mentioned before on ''the wind to blow''). 2 However, if one remembered before the blessing ''who restores his divine presence to Zion'', one says it at that point, and then concludes ''And let our eyes behold...'' If one did not remember until after (at the end of the Shemoneh Esreh) ''Let be acceptable'', one returns to the beginning of the (Shemoneh Esreh) prayers. On Rosh Hodesh if one forgets ''Let ascend and come'' in the evening service, whether the New Moon is two days or one day only, because one said ''Blessed are You, O G-d...'' and so mentioned (G-d's) name, again one does not return (to this addition); rather concludes ''who restores His divine presence to Zion'' and finishes one's prayers. The reason for this is because they did not declare the new month at night.

1) On Rosh Hodesh and Hol Hamoed, the prayer ''Let ascend and come...'' is added in the blessing ''Be pleased''. 2) As long as one has not begun "(We) give thanks", one may say "Let ascend and come" even though one has concluded the previous blessing.

שכח יעלה ויבא בראש חדש בשחרית או במנחה ובחול המועד בין בשחרית בין במנחה בין במעריב אם נזכר קודם שאמר יהיו לרצון חוזר ומתחיל רצה ואפילו אם נזכר קודם שהתחיל מודים כיון שסיים ברכת המחזיר שכינתו לציון צריך להתחיל רצה כמו שכתבנו במשיב הרוח אך אם נזכר קודם ברכת המחזיר שכינתו לציון אומרו שם ומסיים ותחזינה עינינו וכו ואם לא נזכר עד לאחר יהיו לרצון וגו חוזר לראש התפלה ובראש חדש אם שכח יעלה ויבא במעריב בין שראש חדש הוא ב' ימים בין שאינו אלא יום א' כיון שאמר ברוך אתה ה' והזכיר את השם שוב אינו חוזר אלא מסיים המחזיר שכינתו לציון וגומר תפלתו והטעם בזה מפני שלא היו מקדשין את החודש בלילה
19:11 One who forgot, at Rosh Hodesh or Hol Hamoed ''Let ascend and come'' in the morning service, even if one does not remember until after praying the Musaph service (in which one already mentioned Rosh Hodesh or Hol Hamoed) in any case, one needs to return and (again) pray the morning service. If the time (for the morning service) has passed, one can compensate for it in the afternoon service prayers. 1

1) As explained in Ch. 21:4. See also Ch. 20:10.

שכח בראש חדש או בחול המועד יעלה ויבא בשחרית אף על פי שלא נזכר עד לאחר שהתפלל מוסף שכבר זכר של ראש חדש ושל חול המועד מכל מקום צריך לחזור ולהתפלל שחרית ואם עבר זמנה ישלימנה בתפלת המנחה

19:12 Whenever one needs to return (and repeat) the (Shemoneh Esreh) prayers, one must wait (before one begins again, the time it takes) to walk four cubits. בכל מקום שהוא צריך לחזור ולהתפלל צריך להמתין כדי הילוך ד' אמות

To subscribe click here. To unsubscribe click here.