190:1 It is a positive commandment to make a parapet on one's roof, as
it is said:1 ''make a parapet for your roof.'' the height of the parapet
should not be less than ten hand-breadths high. It should be strong
enough so that a person can lean against it and not fall. Our roofs
which are not used2 are exempt however it's not only the roof that needs
a parapet, rather anything that presents a danger that a person could
have an accident there and die, needs a parapet and repair, Anyone who
leaves it without a parapet violates a positive commandment and
transgresses a negative commandment as it is said:3 ''you shall not
bring blood upon you house'' e.g; one who has a well in their courtyard
is obliged to make an entrenchment ten hand-breadths high, or to cover
it so no one will fall in.
1) Ex. 23:5 2) Meaning the houses in Eastern Europe which had sloping roofs. 3) Deut. 22:8 |
מצות עשה לעשות מעקה לגגו שנאמר ועשית מעקה לגגך גובה המעקה אין פחות מעשה טפחים גבוה ותהא חזקה כדי שישען אדם עליה ולא תפול גגין שלנו שאין משתמשין עליהן פטורין ואמנם לא הגג בלבד חייב במעקה אלא כל דבר שיש בו סכנה שיכשל בו אדם וימות חייב במעקה ותיקון וכל המניחו בלי מעקה ביטל מצות עשה ועבר על לא תעשה שנאמר ולא תשים דמים בביתך כגון מי שיש לו בור בתוך חצירו חייב לעשות לו חוליא גבוה עשרה טפחים או לעשות לו כיסוי שלא יפול בו אדם |
190:2 Similarly any stumbling block that is (potentially)
life-threatening, it is a positive commandment to remove it or to guard
over it, as it is said:1 ''take heed to yourself and guard your life
well'', if one left (it) and did not remove these dangerous obstacles,
one violates a positive commandment and transgresses a negative
commandment ''...not bring blood'' e.g.; if a broken ladder stands in
one's house or one's courtyard, or one brings up a vicious dog.2
1) Deut. 4:9 2) And one did not remove these dangerous things. | וכן כל מכשול שיש בו סכנת נפשות מצות עשה להסירו ולהשמר ממנו ולהזהר בדבר יפה שנאמר השמר לך ושמור נפשך מאד ואם הניח ולא הסיר את מהכשולות המביאים לידי סכנה ביטל מצות עשה ועבר בלא תשים דמים כגון אם סולם רעוע עומד בביתו וחצרו וכן המגדל כלב רע |
190:3 Just as a person must guard his body from loss of a part or damage
or harm, as it is written:1 ''take heed to yourself and guard your life
well'', so one needs to guard one's possessions against loss or damage
or harm, and anyone who breaks a utensil or tears a garment or loses
food or drink or spoils it or throws money away and also one who spoils
anything that can benefit a person, transgresses a negative commandment,
as it is said:2 ''you shall not destroy the trees there.''
1) Deut. 4:9. 2) Deut. 20:19. |
כשם שצריך להאדם ליזהר בגופו שלא לאבדו ושלא לקלקלו ושלא להזיקו כמו שנאמר השמר לך ושמור נפשך מאד כך צריך ליזהר בממונו שלא לאבדו ושלא לקלקלו ושלא להזיקו וכל המשבר כלי או קורע בגד או מאבד מאכל או משקה או ממאסם או זורק מעות לאיבוד וכן המקלקל שאר כל דבר שהיה ראוי שיהנו בו בני אדם עובר בלא תעשה שנאמר לא תשחית את עצה וגו' |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here