189:4 Regarding the animal of a gentile, if the gentile has over-loaded his animal, whether the load belongs to a Jew or to a gentile, one is only obliged to unload because of the animal's distress, and one may take money for this. To load one is not obliged at all, except to prevent animosity. If it wasn't a gentile there but a Jew who overloaded his animal, one is also obliged to load because of the Jew's distress. Similarly, with a Jew's animal that (carries) the load of a gentile one is obliged to load and unload because of the distress of the Jew. | בהמת עובד כוכבים אם היה העובד כוכבים מחמר אחר בהמתו בין שהמשא הוא של ישראל בין שהוא של עובד כוכבים אינו חייב רק לפרוק משום צער בעלי חיים ויכול לקבל שכר על זה אבל לטעון אינו חייב כלל רק אם איכא משום איבה ואם אין שם העובד כוכבים אלא ישראל מחמר אחר הבהמה חייב גם כן לטעון משום צער הישראל וכן בהמת ישראל והמשא של עובד כוכבים חייב לפרוק ולטעון משום צער הישראל |
189:5 It's written:1 ''When you see the ass of one who hates you lying
under its load ... '' It's written that the ''one who hates you'' is not
one from the seven nations2 (because they are not included in the
commandment of loading and unloading rather (the animal) because of the
animal's distress) but a Jew. How could it be that a Jew hates (another)
Jew, when our scripture says:3 ''You shall not hate your brother in your
heart'' ? The sages said, eg., that he alone saw him transgressing and
warned him but he didn't repent, then it is his religious duty to hate
him until he repents and returns from his evil ways, and even if he has
not yet repented, if one finds him in distress over his (animal's) load,
it is his religious duty to unload and load with him and not leave him
like this, in case he stays to look after his possessions and will come
into danger, and the Torah was scrupulous about (protecting) Jewish
lives, whether they are wicked or righteous, since they are attendant on
the Lord and believe the basic principles of the faith, as it is said:4
''Say to them: 'As I live, says the Lord G-d, I have no pleasure in the
death of the wicked, but that the wicked turn from his way and live' ''.
1) Ex. 23:5. 2) The seven nations who were in Israel before the conquest under Joshua. That is the Hittites, the Girgashites, the Amorites, the Canaanites, the Perizzites, the Hivites and the Jebusites. 3) Lev. 19:17. 4) Ezekiel 33:11 | כתיב כי תראה חמור שונאך רובץ תחת משאו וגו' שונא זה לא משבעה עממים הוא שהרי אינם במצות טעינה ופריקה אלא משום צער בעלי חיים אלא מישראל והאיך יהיה ישראל שונא לישראל והכתוב אומר לא תשנא את אחיך בלבבך אמרו חכמים כגון שהוא לבדו ראהו שעבר עבירה והתרה בו ולא חזר הרי מצוה לשנאתו עד שיעשה תשובה וישוב מרשעתו ואף על פי שעדיין לא עשה תשובה אם מצאו בצער על משאו מצוה לפרוק ולטעון עמו ולא יניחנו כך כי שמא ישהה בשביל ממונו ויבא לידי סכנה והתורה הקפידה על נפשות ישראל בין רשעים בין צדיקים מאחר שהם נלוים אל ה' ומאמינים בעיקר הדת שנאמר אמור אליהם חי אני נאם ה' אלקים אם אחפוץ במות הרשע כי אם בשוב רשע מדרכו וחיה |
189:6 A party (are travelling together) and one of them had his ass break a leg, the members of the party are not allowed to separate their asses from him and leave him alone on the road, but if his ass has fallen and is not able at all to continue, they are permitted to separate from him, and they do not need to delay for his sake too much time. Similarly, if the party are travelling in waggons, and to one of them occurred a breakdown that needs some time to repair, the rest of the party are not allowed to leave him, unless they would have to delay for too much time. | בני חבורה שאירע לאחד מהם שרגלי חמורו רעועות אין בני חבורה רשאים ליפרד עם חמוריהם ולהניחו לבדו בדרך אבל אם נפל חמורו ואינו יכול עוד לילך כלל רשאים ליפרד ממנו ואין צריכין להתעכב בשבילו יותר מדאי וכן בני חבורה שנוסעין בעגלות ואירע לאחד מהם איזה קלקול שצריך לשהות מעט לתקן אין חביריו רשאים ליפרד ממנו אלא אם כן צריך להתעכב הרבה יותר מדאי |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here