Audio by Ushy Fried

18:8 One should not hold (anything) in one's hands, during the Shemoneh Esreh prayers, except the siddur or the Machzor if one needs it. One should mark first the places which one needs to pray in the Siddur or Machzor, so that one will not have to search in the midst of one's prayers. There should not be anything between oneself and the wall, as it is said: 1 ''Hezekiah turned his face to the wall.'' An (object) is not termed a separation except something (at least) ten handbreadths high and four handbreadths wide. A small object is not considered as a separation. Even a large object, if it is (in one place) permanently - for example, a cupboard or cabinet - is not considered a separation. Another person (is also not considered) as a separation. If there is no other alternative, one need not be strict with these matters, because one can close one's eyes or pray from a siddur, so that one's concentration will not be disturbed. Similarly, one should not pray facing any picture. One who happens to pray facing clothes or a tapestry should close one's eyes. It is forbidden to pray facing a mirror, even with closed eyes. One should not pray in an open place, like a field, because when one is in a private place, there comes on one the awe of the King, and one's heart is broken and one becomes humble. If one is on a journey, one is alllowed to pray in a field. However, if possible, one should pray among the trees.

1) Isaiah 38:2

לא יאחז בידו בשעת תפלת שמנה עשרה רק הסידור או המחזור אם צריך לו ויש לו לרשום תחלה את המקומות שהוא צריך להתפלל בסידור ובמחזור שלא יצטרך לחפש באמצע תפלתו לא יהי דבר חוצץ בינו לבין הקיר שנאמר ויסב חזקיהו פניו אל הקיר ויתפלל ולא מקרי חציצה אלא דבר שגבוה יו''ד טפחים ורחב ד' טפחים אבל דבר קטן לא חשיב הפסק ואפילו דבר גדול אם הוא דבר קבוע כגון ארון ותיבה לא חשיב הפסק ואדם נמי אינו חוצץ ובשעת הדחק בכל ענין אין להקפיד כיון שסוגר עיניו או מתפלל מתוך הסידור שלא תתבטל כוונתו וכן לא יתפלל כנגד איזה ציור ואם יקרה לו להתפלל כנגד בגד או כותל מצויר יסגור עיניו וכנגד מראה אסור להתפלל אפילו בעינים סגורות לא יתפלל במקום פרוץ כגון בשדה מפני שכשהוא במקום צניעות חלה עליו אימת המלך ולבו נשבר ונכנע ואם הוא בדרך מותר לו להתפלל בשדה ואם אפשר לו יתפלל בין האילנות
18:9 One should not burp (in the Shemoneh Esreh) nor yawn. A burp is what sometimes a person produces from (inside) one's body (out) to one's mouth and expands because one is full, like the smell of food one ate, and some say that one's body and neck extend because (to stop it) is difficult, and a yawn is what opens one's mouth like one who wants to sleep or is waking up from sleep. If it is necessary to do so, against one's will, one should put one's hand over one's mouth so that its opening will not be seen. Similarly, it is forbidden for one to spit. If spittle comes to one inside one's mouth and it upsets one a lot so that one is distracted from one's prayers, one may absorb it into a handkerchief or a garment. If that disgusts one, one leans to one's left and spits behind oneself. If it is impossible (to spit) behind oneself, one spits to one's left. If it is impossible to one's left, one spits to one's right. If a louse bites one, one should use one's clothes, to remove it so that one's attention is not distracted. However, one should not remove it with one's hand. 1 If the tallit slipped off one, one may return it even if most of it had fallen. However, if it has fallen off entirely, it is not allowed to wrap (oneself) in it, since that is considered as a break. If a (holy) book fell before one to the ground and because of this one's concentration was distracted, one may pick it up between one blessing and another. All these acts that are forbidden during the Shemoneh Esreh are (also) forbidden until one takes (three) steps. 2 (However, regarding breaks (to respond to other prayers), there are differing (opinions) ). 3

1) Because then the hands would need to be washed. 2) The three backwards steps taken after the end of one's Shemoneh Esreh. 3) As explained in Laws 14 (and15).

לא יגהק ולא יפהק גיהוק היינו מה שלפעמים אדם מוציא מגופו לפיו נפיחה מחמת שבעו כריח המאכל שאכל ויש אומרים דהיינו שפושט גופו וזרועותיו מחמת כובד ופיהוק היינו שפותח מלקוחיו כאדם שרוצה לישן או שעמד משינה ואם נצטרך לכך מחמת אונסו יניח ידיו על פיו שלא יתראה פתיחתו וכן אסור לו לרוק ואם בא לו רוק לתוך פיו ומצטער בו הרבה עד שנטרד מתפלתו מבליעו בתוך מטפחת או בגד ואם מאוס לו יטה לשמאלו וירוק לאחוריו ואם אי אפשר לאחוריו ירוק לשמאלו ואם אי אפשר לשמאלו ירוק לימינו ואם כינה עוקצתו ימשמש בבגדיו להסירו שלא תתבטל כוונתו אבל לא יסירה בידו אם נשמט הטלית מעליו יכול להחזירו אפילו נפל רובו אבל אם נפל כולו אינו רשאי להתעטף בו משום דהוי הפסק ואם נפל ספר לפניו על הארץ ומתוך זה מתבלבל מכוונתו מותר להגביה בין ברכה לברכה כל הדברים האסורים בתוך תפלת שמנה עשרה אסורים עד לאחר שיפסע הפסיעות יאך לענין הפסק יש חילוק

18:10 One needs to stand facing the direction of Eretz Yisrael, as it is said: 1 ''They will pray to You in the direction of their land.'' One should also intend to face Jerusalem, to face the Temple, and to face the Holy of Holies. Therefore, we, in our (European) countries , which are to the west of Eretz Yisrael, should stand facing east (not exactly to the east, rather to the southeast direction). Those who live to the north of Eretz Yisrael should face south; those living to the east, should face west; and those living to the south, should face north. Thus, all Jews face in their prayers to one place that is, to Jerusalem and the Holy of Holies, for there is the ''gateway to heaven,'' since all prayers rise up from there. Therefore, the Temple is called "Talpiot" as it is said: 2 ''Your neck is like the Tower of David, built as turrets (Talpiot).'' A tower that all turn towards. If one prays in a place where one cannot face in the direction of Eretz Yisrael, one should direct one's heart to one's Father in Heaven, as it is said: 3 ''Pray to G-d.'' If one stood facing the north or south and realized in the Shemoneh Esreh that one is not standing properly, one should not move one's feet. Rather, one should turn one's face to the east. And if this is impossible for one, or one is facing west, 4 one should finish one's prayers like this, and direct one's heart towards the Holy of Holies, and not move one's feet. Similarly, if one is praying in a place where there are images (of false gods) to the east, one should pray (facing) another direction, even if this is not the east. 1) I King 8:48 2) Song of Songs 4:4) 3) I Kings 8:44 4) And so cannot face to the east. צריך לעמוד בפניו לצד ארץ ישראל שנאמר והתפללו אליך דרך ארצם ויכוין גם כנגד ירושלים וכנגד המקדש וכנגד בית קדש קדשים ולכן אנו במדינתנו שיושבים במערבה של ארץ ישראל צריכין לעמוד בפנים לצד מזרח לא למזרח ממש אלא לצד קרן מזרחית דרומית והיושבים בצפון של ארץ ישראל פניהם לדרום והיושבים במזרח פניהם למערב והיושבים בדרום פניהם לצפון נמצא כל ישראל פונים בתפלותיהם למקום אחד דהיינו נגד ירושלים ובית קדש קדשים ששם שער השמים שכל התפלות עולות דרך שם ולכן נקרא בית המקדש תלפיות כמו שנאמר כמגדל דויד צוארך בנוי לתלפיות תל שכל פיות פונים אליו ואם מתפלל במקום שאינו יכול לכוין לצד שכנגד ארץ ישראל יכוין לבו לאביו שבשמים שנאמר והתפללו אל ה ואם עמד כנגד צפון או דרום ונזכר באמצע שמנה עשרה שאינו עומד כראוי לא יעקור רגליו אלא יטה פניו למזרח ואם אי אפשר לו או שהוא עומד במערב יגמור תפלתו כך ויכוין לבו לבית קדש קדשים ולא יעקור רגליו וכן אם הוא מתפלל במקום שיש צורות במזרח יתפלל לצד אחר אף שאינו מזרח

To subscribe click here. To unsubscribe click here.