187:5 One found an object and doesn't know who lost it, whether it has a mark on it or whether it doesn't have a mark on it, there are many different and conflicting laws about this, and one should ask a (Torah) sage what to do. | מצא מציאה ואינו יודע מי אבדה בין שיש בה סימן או אין בה סימן יש בענינים אלו הרבה חילוקי דינים ויעשה שאלת חכם איך יעשה |
188:1 One who deposits money with his neighbour, in these times when we are all engaged in commerce and it all needs money, we can assume that the depositor will want, that the receiver (of the money) can take it (to use) when he needs, therefore it is allowed for him to use it and it's with him like a loan, however if the depositor showed his intentions that he didn't want it used, e.g.; he sealed it up or tied it with a special knot, then the receiver can't use it. | המפקיד מעות אצל חבירו עתה בזמן הזה שכל עסקינו במשא ומתן והכל צריכין למעות מן הסתם נתרצה המפקיד שהנפקד יוציאם כשיצטרך ולכן מותר לו להוציאם והרי הן אצלו כמו מלוה אלא אם כן גילה המפקיד דעתו שאין רצונו בכך כגון שחתמם או קשרן בקשר משונה אז אין הנפקד רשאי להוציאן |
188:2 One who deposits an article with his neighbour, it is forbidden for the receiver to use this article for his own needs, even though the article will not be spoilt by such use, nevertheless he would be like one who borrows without (the owner's) knowledge, and one who borrows without (the owner's) knowledge is (called) a robber. If he knows for sure that the depositor is not concerned about it, then this is permitted. Some (authorities) forbade also this because it is a deposit, even with an article that it is not usual to deposit, it is still forbidden, because one is making use of a deposit, even in these circumstances, and one should be strict. | המפקיד שאר חפץ אצל חבירו אסור להנפקד להשתמש בחפץ זה לצרכו ואף על פי שאין החפץ מתקלקל כלל בתשמיש זה מכל מקום הוי שואל שלא מדעת ושואל שלא מדעת גזלן הוא ואם ידוע בבירור שאין המפקיד מקפיד עליו מותר ויש אוסרין גם בזה משום דפקדון אפילו בדבר שאין מדרך בני אדם להקפיד אסור משום דהוי שולח יד בפקדון גם בכהאי גונא ויש להחמיר |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here