185:3 Similarly, if one gave a garment1 to a tailor2 to repair at an
agreed price and the latter brings it to him during the day, he has time
(to pay him) during the day only. If he brought him it at night he has
the whole night only to pay. However, the whole time the garment is with
the tailor even though the work is done, the owner doesn't transgress
even if it is with the tailor for several days, even if he notified him
to come with money and take what is his, in any event he has not
transgressed.
1) The word ''tallit'' is used as an example of a garment requiring some skill to fix. 2) The word ''craftsman'' - oman - is used, meaning an expert in his trade. |
וכן אם נתן טליתו לאומן לתקנה בקבלנות והביאה לו ביום יש לו זמן כל היום בלבד הביאה לו בלילה יש לו זמן כל הלילה בלבד אבל כל זמן שהטלית ביד האומן אף על פי שנגמרה וכלתה מלאכתו אין הבעל הבית עובר אפילו היא אצל האומן כמה ימים ואפילו הודיעו שיביא לו מעות ויטול את שלו מכל מקום אינו עובר |
185:4 One doesn't transgress the laws of ''not letting him wait'' and ''the sun shall not set'' unless the one who was hired asked and one has money to give him. However, if he didn't ask or he did ask but one hasn't the money one doesn't transgress. In any event, it is righteous conduct to borrow in order to pay the worker on time, for he is poor and on this (money) he has set his heart. Those who are accustomed not to pay the workers until (after the final) account, then even if they have asked for a small sum which certainly they have earned, in any event, they haven't transgressed because its known that this is their custom and on this understanding they were engaged. | אינו עובר משום בל תלין ולא תבוא עליו השמש אלא אם כן תבעו השכיר ויש לו מעות ליתן לו אבל אם לא תבעו השכיר או שתבעו ואין לו מעות אינו עובר ומכל מקום מדת חסידות היא ללות ולפרוע לשכיר בזמנו כי הוא עני ואליו הוא נושא את נפשו ואותן שדרכן שלא לפרוע להפועלים עד לאחר החשבון ואפילו תבעו ממנו דבר מועט שבודאי מגיע להם מכל מקום אינו עובר כיון שידוע שדרכם כן ועל דעת כן נשכרו אצלם |
185:5 A workman who did his work and spoilt it, even by his own
negligence, in such a manner that legally he is responsible to make
good, it is a religious duty for the owner to waive his legal right and
forgive him, as it is said:1 ''That you may walk in the way of good
men'' and if the worker is poor and has nothing to eat, it is a
religious duty to give him his wages, as it is said:2 ''And keep the
path of the righteous.'' Which is the path of the righteous ? To keep
the way of the Lord, to do charity and justice, more strictly than the
law requires.
1) Prov. 2:20. 2) ibid. |
שכיר שעשה מלאכה לבעל הבית והפסידה אפילו בפשיעה באופן שעל פי הדין הוא חייב בתשלומין מצוה על בעל הבית להכנס לפנים משורת הדין ולמחול לו שנאמר למען תלך בדרך טובים ואם השכיר עני הוא ואין לו מה יאכל מצוה ליתן לו שכרו שנאמר וארחות צדיקים תשמור וזו היא אורח צדיקים לשמור דרך ה' לעשות צדקה ומשפט לפנים משורת הדין |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here