182:15 One who finds fruit on a road underneath a tree, which comes out over the road, if they are fruits which normally fall from the tree, and by falling become spoiled, or even they aren't spoilt, rather the majority of passersby there, are not Jewish, or there are fruits which customarily animals eat them, and they pass by on the road there, then the owners have already given up (their rights) to them, and it's allowed. However, if they are fruits that aren't spoilt when they fall, and the majority of the passersby there are Jewish, it's forbidden because (it's considered as) robbery. If they (belong to) young orphans, it's forbidden (to take them) under any circumstances, for (with) children giving up doesn't apply, and their forgiveness doesn't count. | המוצא פירות בדרך תחת אילן שהוא נוטה על הדרך אם הם פירות שדרכן ליפול מן האילן ובנפילתן הן נמאסות או אפילו אינן נמאסות אלא שרוב העוברים שמה המה אינם יהודים או שהן פירות שדרך הבהמות לאכול אותן והן עוברות דרך שם הרי הבעלים כבר נתיאשו מהן ומותרות אבל אם הן פירות שאינן נמאסות בנפילתן ורוב העוברים שמה המה ישראלים אסורין משום גזל ואם הן של יתומים קטנים אסורים בכל ענין כי הקטנים אין היאוש ומחילה שלהם כלום |
182:16 The law of the land (is also for the Jews there) the law. | דינא דמלכותא דינא |
183:1 It is forbidden to cause harm to one's friend's1 property even if
he intended to pay, just as it is forbidden to steal and rob with the
intention of paying. Even to cause damage to (the property of) his
friend whether by action or by speech is forbidden for example; if
Reuven sold goods to a gentile and Shimeon came and told him that they
aren't worth that much, even if this is the truth it is forbidden, and
anyone who causes damage to his friend even on something which is
allowed by man's laws, is guilty according to Divine law until he makes
up with his friend.
1) ''Friend'' can also be understood as ''neighbour''. |
אסור להזיק ממון חבירו אפילו על דעת לשלם כמו שאסור לגנוב ולגוזלו על דעת לשלם ואפילו לגרום נזק לחבירו בין במעשה בין בדיבור אסור כגון ראובן שמוכר סחורה לעובד כוכבים ובא שמעון ואמר לו שאינו שוה כל כך אף על פי שהאמת כן אסור וכל הגורם נזק לחבירו אפילו בענין שפטור מדיני אדם חייב בדיני שמים עד שיפייס את חבירו |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here