Audio by Ushy Fried

18:20 If the one sitting had been sitting previously, and then another came and stood to pray the Shemoneh Esreh at the side or in front of the 1st, so that the (1st) seated person now is behind the 2nd, the 1st is not required to stand, since the 2nd (person) has entered ''his domain.'' However, if the person praying stood up to pray (the Shemoneh Esreh) behind the 1st, causing the seated person to be sitting in front of the 2nd, the 1st should be careful and stand. All this (applies only) when one is praying at one's home. However, if one is praying in a place set aside for communal prayer - how much more so in a synagogue which is set aside for anyone to pray - even if one had been sitting already (and another began the Shemoneh Esreh), one must stand, since this place is designated for prayer for all. 1

1) The Mishna Berurah 102:13 allows a person studying Torah to remain seated even under those circumstances.

אם זה היושב ישב קודם ואחר כך בא זה ועמד להתפלל מצדו או מלפניו שנמצא זה היושב לאחריו אינו צריך לעמוד כיון שזה בא בגבולו אבל עמד להתפלל לאחריו שנמצא היושב לפניו יש לו ליזהר ולעמוד וכל זה כשמתפלל בביתו אבל אם מתפלל בבית המיוחד למנין קבוע ומכל שכן בבית הכנסת המיוחד לכל אחד להתפלל שם אפילו ישב הוא קודם צריך לעמוד כיון שהמקום מיוחד לתפלה לכל איש
18:21 It is forbidden to pass within four cubits of one praying the Shemoneh Esreh prayers. Therefore, if one had prayed and finished one's (Shemoneh Esreh) prayers, and another is standing behind the 1st and praying and still not finished, the 1st, who is in front of the 2nd, should not step back. 1 Otherwise, the 1st is like one who passes in front of someone praying. To pass by the side, and even more so behind the 2nd, is permitted.

1) Until the 2nd finishes praying.

אסור לעבור בתוך ד' אמות לפני המתפלל תפלת שמונה עשרה ולכן אם אחד התפלל וגמר תפלתו ואחד עומד לאחריו ומתפלל ועדיין לא גמר אל יפסיע זה שלפניו את הפסיעות שנמצא כעובר לפני המתפלל ולעבור מן הצדדין ומכל שכן לאחריו מותר

18:22 A drunk who (is so intoxicated) that he would not be able to speak before a great and important person, is forbidden to pray. If one transgressed and did pray, one's prayer is (considered) an abomination, and one needs to come back and pray (again) after becoming sober. 1 If the time has passed for the Shemoneh Esreh, one may compensate in the following prayer service, as in the laws of one who (did not pray either) inadvertently, or because of forces beyond his control. See further in Ch. 21.

1) lit. his wine has passed away from him.

שכור אם אינו יכול לדבר לפני אדם גדול ונכבד אסור לו להתפלל ואם עבר והתפלל תפלתו תועבה וצריך לחזור ולהתפלל כשיסור יינו מעליו ואם עבר זמן תפלה משלים אותה בתפלה שלאחריה כדין שוגג ואונס לקמן סימן כ''א

To subscribe click here. To unsubscribe click here.