Audio by Ushy Fried

18:17 One felt that there was going to come out gas from below and one couldn't stop it: If one is praying at home, one steps back four cubits or to the side, and releases the gas, waits until the odor ceases, returns to one's place, and says: ''Master of the world, You have created us with numerous orifices and cavities. It is revealed and known before You our shame and embarrassment; shame and embarrassment during our lives, worms and maggots in our deaths''. One (then) finishes one's prayers. If one released gas (while standing) in one's place against one's will, or if one was praying (together) with the congregation and it would be embarrassing for one to move back, one does not have to move oneself away. Similarly, he should not say (the prayer) ''Master of the world...'' Rather, one should wait until the odor ceases and (then) finish one's prayers. הרגיש שיצא ממנו רוח מלמטה ואי אפשר לו לעצור אם מתפלל בביתו הולך לאחוריו ד' אמות או לצדדין ומוציא הרוח וממתין עד שיכלה הריח וחוזר למקומו ואומר רבון העולמים יצרתנו נקבים נקבים חלולים חלולים גלוי וידוע לפניך חרפתנו וכלמתנו חרפה וכלמה בחיינו רמה ותולעה במותנו וגומר תפלתו ואם יצא ממנו הרוח במקומו לאונסו וכן אם יתפלל בצבור שיתבייש אם יתרחק לאחוריו אינו צריך להרחיק את עצמו וגם לא יאמר הרבון אלא ימתין עד שיכלה הריח וגומר תפלתו
18:18 It is forbidden to sit within four cubits of one who is praying the Shemoneh Esreh. This applies (whether one is sitting) in front of him, behind him, or to the side. If the one sitting is also busy in matters relevant to prayer, it is allowed. Other (authorities) show leniency, that even if that one is not involved in prayer, but is studying Torah out loud, one is not required to move away. One who fears the word of G-d should not sit in front of one praying the Shemoneh Esreh prayers, if the latter can see one. Even (this applies) if one is reading the Shema. However, (sitting) to the back or side (of the person praying), is not objected to. Standing is allowed in any direction, even in front of that one.

אסור לישב בתוך ד' אמות של המתפלל תפלת שמנה עשרה בין מלפניו בין לאחריו בין מן הצדדין ואם היושב עוסק גם במה דשייך לסדר התפלה מותר ויש מקילין דאפילו אינו עוסק בעניני תפלה אלא שלומד תורה בפיו אינו צריך להתרחק והירא דבר ה לא ישב לפני המתפלל תפלת שמונה עשרה כמלא עיניו אפילו אומר קריאת שמע אבל לאחוריו ולצדדין אין להקפיד ולעמוד מותר בכל ענין אפילו לפניו

18:19 If the one who (remains) sitting (near someone praying the Shemoneh Esreh), is weak 1 one should not rebuke that person.

1) This can mean old or frail or ill.

אם זה היושב הוא אדם חלוש אין למחות לו

To subscribe click here. To unsubscribe click here.