Audio by Ushy Fried

181:2 If it's impossible for them to compromise, and they are forced to go to law, they should appear before a Jewish court.1 It's forbidden to appear before the judges of the idolators, and their values, even in a court which rules by Jewish laws, and even if the two sides want to litigate before them, it's forbidden. Even if they joined in a formal agreement on this, or wrote this in a document, it's nothing. And every one who comes to litigate before them,2 is considered a wicked person, and like these who despise, curse and act against the Torah of Moses our teacher, may he be in peace. Even with a matter that's permitted to do by oneself, as will be explained, G-d willing, in Law 9. in any case, it's forbidden to do it by idolators. Even if one isn't litigating before idolators, rather one was forced by idolators , to stand with him under Jewish law, it's proper for him to protest on the stand.

1) A ''house of law'' or ''Bet Din''. 2) A non-Jewish court.

אם אי אפשר להם להתפשר בטוב ומוכרחים לבא במשפט יבאו לפני בית דין ישראל ואסור לדון בפני דייני עובדי כוכבים ובערכאות שלהם אפילו בדין שדנים כדיני ישראל ואפילו נתרצו שני בעלי דינים לדון בפניהם אסור ואפילו נתקשרו בקנין על זה או שכתבו כן בשטר אינו כלום וכל הבא לדון בפניהם הרי זה רשע וכאלו חרף וגידף והרים יד בתורת משה רבינו עליו השלום ואפילו בדבר המותר למיעבד דינא לנפשיה כאשר יתבאר אם ירצה השם בסעיף ט' מכל מקום אסור לעשותו על ידי עובדי כוכבים ואפילו אינו דן לפני עובדי כוכבים אלא שכופהו על ידי עובדי כוכבים שיעמד עמו לדין ישראל ראוי למתחו על העמוד
181:3 In the case of force majeure or the respondent is hard and unyielding, one should summon him first before a Jewish court, and if he doesn't want to come, one obtains permission from the Bet Din, to protect himself under their laws. היתה ידם תקיפא ובעל דינו גבר אלם יתבענו לדייני ישראל תחלה אם לא רצה לבא נוטל רשות מבית דין ומציל בדיניהם
181:4 One who is sued for money, which he has in his possession, it's forbidden for him to seek ways to get out, in order that he will want to come to a compromise, and let him off some of the claim. If one transgressed and did this, he's not let off by Heaven, until he gives him what is his. מי שתובעים אותו ממון שהוא מוחזק בו אסור לו לבקש צדדים להשתמט כדי שיתרצה הלה לעשות עמו פשרה וימחול לו על השאר ואם עבר ועשה כן אינו יוצא ידי שמים עד שיתן לו את שלו

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here