Audio by Ushy Fried

One whose acquaintance is obliged to swear an oath to him, and he sees that he wants to swear falsely, Heaven forbid, should come to terms with him as much is possible, and not allow him to swear falsely, as it is said:1 ''The oath of the Lord shall be between them both'' and our commentators understand from this that the oath applies to both of them.

1) Exodus 22:10.

מי שחבירו נתחייב לו שבועה ורואה בו שהוא רוצה לישבע בשקר חס ושלום יתפשר עמו כפי האפשרי ולא יניחנו לישבע לשקר שנאמר שבועת ה' תהיה בין שניהם ודרשינן מלמד שהשבועה חלה על שניהם
All the time that a person remembers he can always testify, and he doesn't need to worry that because the matter happened a long time ago, , he won't remember it thoroughly. Even if he doesn't remember his testimony, , except by referring to the written record, when they hand him what he wrote in his records, as a reminder, and he has now forgotten, and doesn't remember except from the records, he's allowed to testify. This is provided that when he sees the records, he remembers the matter. Similarly, if he's reminded of the matter, by another who reminds him, he can testify, even if the one who reminds him is the second witness. However, if the litigant himself reminds him, and he remembers, he shouldn't testify. However, the litigant can lay the facts before another, who will remind him and this is considered as being reminded by another.כל זמן שהאדם זוכר יכול להעיד לעולם ואינו חושש שמא מתוך שנתישן הדבר הרבה אינו זוכרו על בוריו אפילו אינו נזכר לעדות אלא מתוך הכתב שכשמסרוהו לו כתבו בפנקסו לזכרון דברים ושכח את הדבר ואינו נזכר אלא מתוך הכתב יכול להעיד ודוקא שכאשר ראה את הכתב נזכר לדבר וכן אם נזכר לדבר על ידי אחר שהזכירו לו יכול להעיד אפילו היה המזכיר העד השני אבל אם הבעל דין בעצמו מזכירו ונזכר לא יעיד אך יכול הבעל דין למסור את הדברים לאחר והוא יזכירו דהוי ליה נזכר על ידי אחר
A witness who is related to one of the litigants, or to one of the judges, or the witnesses are related one to the other, even if they are related on their wives sides, are sometimes disqualified from testifying. Even if they are related only to the guarantor, and not to the borrower, they are also unfit to testify on behalf of the borrower. That the Torah disqualfied testimony from relatives, not because they are assumed to love each other, after all they are disqualified from testifying whether to the innocence or the guilt of the relative, rather, this is a decree of (the Torah) text. Even Moshe and Aaron were not allowed to testify for each other. Therefore, any witness who is related to one of the persons referred to above, or was related and they became distant, and the judges don't know, one needs to tell them. They will tell him, if according to the Torah, if there is in this relationship, grounds to disqualify him or not. עד שהוא קרוב לאחד מבעלי הדינים או לאחד מהדיינים או שהעדים קרובים זה לזה ואפילו קורבה על ידי נשותיהם לפעמים פסולים להעיד ואפילו קרובים רק להערב ולא להלוה גם כן פסולים להעיד להלוה וזה שפסלה התורה עדות הקרובים לא מפני שחזקתם אוהבים זה את זה שהרי פסולים להעיד בין לזכותו בין לחובתו אלא גזירת הכתוב הוא ואפילו משה ואהרן לא היו כשרים להעיד זה לזה לכן כל עד שהוא איזה קרוב לאחד מן הנזכרים או שהיה קרוב ונתרחק והדיינים אינם יודעים צריך להודיע להם והם יגידו לו על פי התורה אם יש בקורבה זו כדי לפוסלו או לא

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here