18:11 One must bend (the knee) and bow four times in the Shemoneh Esreh:
at the beginning of the first blessing and its end, in the blessing ''We
give thanks'' at its beginning and its end. When one says ''Blessed'',
one bends one's knees, and when one says ''are You'', one should bow to
the extent that the vertebrae of the spine protrude. Also one's head
should be bent. Before one says (G-d's) name, one returns to an erect
position slowly. (This comes from what was said: 1 ''G-d lifts up the
bowed.'') Similarly, in ''We give thanks'', one should bend (the knee),
and bow, and before saying (G-d's) name one rises. One should not bow
too low - i.e., to the extent that one's mouth is opposite the belt -
because this is considered as proud behavior. An elderly or sick person
who suffers, when bowing, from pain, (bowing) the head is enough. It is
forbidden to add (extra) bows in the other blessings, neither at their
beginning nor at their conclusion.
1) Psalms 146:8 |
צריך לכרוע ולהשתחוות ד' פעמים בשמנה עשרה בתחלת ברכה הראשונה ובסופה ובברכת מודים בתחלתה ובסופה כשאומר ברוך כורע בברכיו וכשאומר אתה משתחוה כל כך עד שהקשרים של חוליות השדרה בולטים וגם ראשו יכוף וקודם שאמר את השם זוקף בנחת על שם שנאמר ה' זוקף כפופים וכן במודים כורע ומשתחוה וקודם שאומר את השם זוקף לא ישתחוה יותר מדאי דהיינו עד שיהיה פיו כנגד החגור כי זהו דרך יוהרא וזקן וחולה שמצטער בכריעה כיון שהרכין ראשו דיו אסור להוסיף השתחויות ביתר הברכות לא בתחלתן ולא בסופן |
18:12 After the Shemoneh Esreh, we say ''O my G-d, guard my tongue...''.
Before (saying) ''He who makes peace'', one bows and steps backwards
three steps, like a servant who departs from his master. These steps
should be medium-sized: at least (large enough) for the toe to be placed
at the heel, but neither should they be large steps. One should not take
more than three steps, one steps first with the left foot, and then with
the right foot, and again steps with the left foot. While still bowing,
one should turn one's face to one's left, which is to the right of G-d's
Presence, which is before one while praying. When finishing the Shemoneh
Esreh, one says ''He who makes peace in His high heavens'', and turns
one's face to one's right which is the left of the Divine Presence, and
says ''May He make peace for us''. One then bows directly in front of
oneself and says ''and for all Israel, and say you, Amen''. Afterwards,
one rises and says: ''May it be Your will...that the Temple be
rebuilt...'', because prayer was (instituted) in place of the Temple
services. Therefore, we pray that the Temple will be built, so that we
will be able to carry out the actual service speedily, in our days. The
reason we step (backward) first with the left foot is that in the normal
way a person walks, one lifts the right foot first. Therefore, one
lifts, in this instance, the left first, to show that it is difficult
for one to depart from G-d, 1 blessed be He. Therefore, a left-handed
(lit. footed) person lifts up first the left (foot) which is the right
for everyone else.
1) lit. ''The Place'', one of the names used for referring to G-d. |
לאחר השמנה עשרה אומרים אלהי נצור וכו וקודם עושה שלום וכו כורע ופוסע אך שלש פסיעות כעבד הנפטר מרבו הפסיעות יהיו בינוניות ולכל הפחות כדי שיתן אגודל בצד עקב ולא יפסע פסיעות גסות ולא יפסע יותר מג' פסיעות פוסע תחלה ברגל שמאל ואחר כך ברגל ימין ושוב פוסע ברגל שמאל ועודהו בכריעה הופך פניו לשמאלו שהוא ימין השכינה שהוא כנגדו בשעת התפלה ובצאתו מן התפלה אומר עושה שלום במרומיו והופך פניו לימינו שהוא שמאל השכינה ואומר הוא יעשה שלום עלינו ואחר כך משתחוה לפניו ואומר ועל כל ישראל ואמרו אמן אחר כך זוקף ואומר יהי רצון וכו' שיבנה בית המקדש וכו כי התפלה היא במקום העבודה ולכן אנו מתפללים על בנין בית המקדש שנוכל לעשות את העבודה ממש במהרה בימינו והטעם שפוסעין תחלה ברגל שמאל לפי שדרך הליכות האדם הוא לעקור רגל ימין תחלה ולכן עוקר כאן שמאל תחלה להראות כאלו כבד עליו ליפטר מלפני המקום ברוך הוא לכן אטר רגל עוקר תחלה שמאלו שהוא ימין כל אדם |
18:13 At the place where one (concludes one's prayers by) taking the
steps, one stands with the feet together as in the Shemoneh Esreh. One
should not turn one's face to the west nor return to one's place, until
the chazan reaches Kedusha. Anyone who prays alone should (also) wait an
equivalent amount of time. If the place (where one prays) is crowded, or
Piyutim are said one may return (to one's place), when the chazan begins
his prayers. 1
1) At the least, one must wait the amount of time acquired to walk four cubits (Shulchan Aruch HaRav 123:3, Mishna Berurah 123:11). |
במקום שכלו הפסיעות יעמוד ברגלים מכוונות כמו בתפלה ולא יחזיר פניו למערב ולא יחזור למקומו עד שיגיע השליח צבור לקדושה וכן כשמתפלל ביחידות יעמוד כשיעור זה ואם המקום צר ודחוק וכן כשאומרים פיוטים חוזר כשמתחיל השליח צבור התפלה |
To subscribe click here. To unsubscribe click here.