Audio by Ushy Fried

180:12 That which comes from business with a Gentile, is treated as like the Gentile. Therefore, one who bought from a Gentile, a promissory note of a Jew, this isn't cancelled, for the Gentile can always collect on this note for all time. Similarly, one who was a guarantor to a Gentile, for (a loan to) a Jew, and the Jew didn't pay back, and the Jew who was the guarantor needs to pay the Gentile, and takes from the Gentile the promissory note, this (the note) isn't cancelled. However, if there wasn't a promissory note, rather he sued his acquaintance, that he needs to pay, for him, the Gentile then he (the acquaintance) doesn't have to pay. הבא מכח אינו יהודי הרי הוא כאינו יהודי לכן מי שקנה מאינו יהודי שטר חוב על ישראל אינו משמט שהרי אינו יהודי היה גובה בשטרו לעולם וכן מי שערב לאינו יהודי בעד ישראל ולא פרע הישראל והוצרך הישראל הערב לפרוע להאינו יהודי ונטל מן האינו יהודי את השטר שעל הלוה אינו משמט אבל אם לא היה שטר אלא שתובע לחבירו בעל פה על שהוצרך לפרוע בעדו לאינו יהודי הרי זה פטור
180:13 The Shemittah year doesn't cancels money debts except at its close, therefore one who lends his acquaintance in the Shemittah year itself, can collect his debt during the whole of the year, and when the sun sets on the eve (of the following) New Year, the debt is cancelled. אין שביעית משמטת כספים אלא בסופה לפיכך המלוה את חבירו בשנת השמטה עצמה גובה חובו כל השנה וכשתשקע החמה בערב ראש השנה אבד החוב
180:14 A borrower who came to pay to the lender a debt after the Shemittah year has gone, and the lender says to him: ''I cancel the debt and you are already free of it from me'' If the borrower says to him: ''Even so I want you to accept (the money) from me'' it's allowed to the lender to receive it from him. The borrower shouldn't say: ''My debt, I am giving to you'' rather he should say to him: ''This (money) is mine, and I am giving it to you as a gift'' The lender can make an effort and try to persuade the borrower to say that he gives it to him as a present, and if he can't manage to do this, he shouldn't accept it. לוה שבא לפרוע להמלוה חוב שעברה עליו שמטה יאמר לו המלוה משמט אני את החוב וכבר נפטרת ממני אם אמר לו הלוה אף על פי כן רוצה אני שתקבל ממני מותר להמלוה לקבל ממנו ואל יאמר הלוה בחובי אני נותן לך אלא יאמר לו שלי הם ובמתנה אני נותנם לך ויכול המלוה לעשות השתדלות והתפעלות שיאמר הלוה שהוא נותנם לו במתנה ואם אינו יכול לפעול זאת אל יקחם

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here