Audio by Ushy Fried

179:6 It's forbidden for the borrower to take the loan and spend it unnecessarily, so that it might be lost, and there won't be anything (left) to repay the lender, even if the lender is very rich. One who does this is termed an evil-doer as it's said:1 ''The wicked borrows but does not pay back'' Our sages commanded:2 ''Let your friend's property be as precious to you as your own'' If the lender knows the borrower as being of this type, he shouldn't lend him any money. It's better not to loan to him rather than loan to him and afterwards need to exact payment from him, and transgress each time because of ''You shall not be to him as a creditor''

1) Psalms 37:21. 2) Avot 2:17.

אסור ללוה ליקח את ההלואה ולהוציאה שלא לצורך עד שתוכל להאבד ולא ימצא המלוה ממה לגבות ואפילו אם המלוה הוא עשיר גדול והעושה כן נקרא רשע שנאמר לוה רשע ולא ישלם וצוו חכמים יהי ממון חברך חביב עליך כשלך וכשהמלוה מכיר את הלוה שהוא בעל מדה זאת שלא להשגיח על ממון אחרים מוטב שלא להלוות לו ממה שילוהו ויצטרך לנגשו אחר כך ויעבור בכל פעם משום לא תהיה לו כנושה
179:7 One who loans against a pledge, should be careful not to use it because this is like interest.1 If he loaned to a poor person against a plough or an axe or the like, whose rental value is high and they are only slightly worn by useage, one may rent them out even without the permission of the borrower, and deduct the rental fees from his debt, and we can assume the borrower would have agreed to this. Some (authorities) say that (this applies) to others that can hire it but not to himself, so one isn't suspected of using it for free just because of the loan.

1) The Torah forbade charging interest on a loan, this includes having benefit from loan by making use of the pledge.

המלוה על המשכון צריך ליזהר שלא ישתמש בו מפני שהוא כמו ריבית ואם הלוה לעני על מרא וקרדום וכיוצא בו ששכרו מרובה ואינו נפחת אלא מעט יכול להשכירו אף בלי נטילת רשות מהלוה ולנכות לו דמי השכירות בחובו דמסתמא ניחא ליה להלוה בכך ויש מי שאומר דדוקא לאחרים יכול להשכירו אבל לא לעצמו שלא יחשדוהו דמשתמש בו בחנם רק בשביל ההלואה
179:8 If the lender wants to take a pledge from the borrower, not at the time of lending but afterwards, he shouldn't do this except with the consent of a Bet Din.1

1) A Jewish court of law.

אם רוצה המלוה לקחת משכון מן הלוה שלא בשעת הלואה אלא אחר כך לא יעשה כי אם על פי בית דין

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here