Audio by Ushy Fried

177:14 If a non-Jew is in partnership with a Jew on an animal, and also the one who receives an animal from a non-Jew to bring it up and they share in the offspring, they are exempt from (the mizvah of) the first-born. For it's said:1 ''whatever opens the womb among the children of Israel'' until all of it will be from the Jew, and a non-Jew who receives an animal from a Jew to bring it up, and they share the offspring, for many authorities this doesn't count,2 rather the Jew needs to sell the mother (animal) to the non-Jew.

1) Exodus 13:2. 2) They consider the Jew still has ownership and so is obligated to the mizvah of the first-born.

אסור לעשות מום בבכור ואפילו לגרום לו מום כגון ליתן בצק על גבי אזנו כדי שיטלנה הכלב משום ויקטע אזנו עמו וכיוצא בזה או שיאמר לאינו יהודי לעשות לו מום אסור ומותר ליתנו לאינו יהודי לגדלו או לשמרו
177:15 It's a mizvah to sell to a non-Jew the clean animal, or to go into partnership with him on it before it gives birth in order to release it from (the mitzvah of) the first-born. Even though one is releasing (it from) the sanctity of a first-born, this is preferable rather than getting into the problems of shearing or working. If one sells to the non-Jew the foetus, this doesn't count, because this is considered as something which doesn't yet exist. Rather one must sell him the mother. The sales agreement should be arranged as follows: He should agree with the non-Jew on the price of the cow, and also rent him the ground on which the cow stands, the non-Jew gives him a Prutah, and the Jew says to him: with this Prutah you are buying the ground on which the cow stands there, and that ground (also) buys you the cow. Or they should do as follows: after agreeing themselves on the price of the cow, the non-Jew gives him a Prutah, and also the non-Jew pulls the cow into his possession or into an alley,1 and so buys it by pulling and with money.2 Even if he returns it afterwards to the possession of the Jew, this doesn't matter.

1) That is, off the area of ground considered as belonging to the Jew. 2) The halachic way of acquiring ownership of something is to pay some money and then physically take the object to oneself.

מצוה למכור לאינו יהודי את הבהמה הטהורה או להשתתף עמו בה קודם שתלד כדי לפטרה מהבכורה ואף על פי שמפקיע קדושת הבכור הכי עדיף טפי שלא יבא לידי מכשול בגיזה ועבודה ואם יקנה להאינו יהודי את העובר לא מהני כיון דהוי דבר שלא בא לעולם אלא צריך להקנות לו את האם והקנין יהיה באופן זה ישוה את עצמו עם האינו יהודי על מחיר הפרה וגם ישכיר לו את המקום אשר הפרה עומדת שם והאינו יהודי יתן לו פרוטה ויאמר לו הישראל בזו הפרוטה תקנה את המקום אשר הפרה עומדת שמה והמקום הזה יקנה לך הפרה או יעשה כן שלאחר שהשוו את עצמם על מחיר הפרה יתן לו האינו יהודי פרוטה וגם ימשוך האינו יהודי את הפרה לרשותו או לסימטא וקונה אותה במשיכה ומעות ואפילו אם מחזירה אחר כך לרשות ישראל לא איכפת לן
178:1 A Jew who has a ass which bore a firstborn is commanded to redeem it.1 With what does one redeem it ? With a lamb from the sheep or from the goats, either male or female, either large or small, either perfect or with a defect, as long as it is not non-kosher, and not slaughtered and not a foetus2 and one gives the lamb to the priest. From when is he required to redeem it ? From when it was born until when it dies, but the commandment is to redeem it immediately so as not to delay a commandment. After he redeems it it can be kept by the Jew and is completely non-holy, and also the lamb which the priest (now) has, is completely non-holy.

1) Ex. 13:13 2) An animal found in it's mother's womb after the mother was slaughtered.

ישראל שיש לו חמורה וילדה לו בכור מצוה לפדותו ובמה פודה אותו בשה מן הכבשים או מן העזים בין זכר בין נקבה בין גדול בין קטן בין תם בין בעל מום ובלבד שלא יהא טרפה ולא שחוט ולא בן פקועה ויתן את השה לכהן ומאימתי חייב לפדותו משיולד עד שימות אלא שמצוה לפדותו מיד שלא להשהות המצוה ולאחר שפדה אותו הרי הוא ביד הישראל חולין גמורים וגם השה הוא ביד הכהן חולין גמורים

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here