Audio by Ushy Fried

176:1 The wool of sheep and goats (mixed) with linen is forbidden because it's a (forbidden) mixture.1 Whether one sowed a woollen garment or a linen garment, even with silk thread or hemp thread, whether one sowed a wool garment with linen threads or vice-versa, whether one tied linen thread to woollen thread, or braided together, all these are forbidden because of (forbidden) mixtures. one who makes one join (in two different materials) and ties it, 2 or makes two stitches even though they were not tied, has made a connection of a (forbidden) mixture. It is therefore forbidden to join a woollen garment to a linen garment even with a pin, or a needle without a thread.

1) Lev. 19:19 ''...neither shall a garment mingled of linen and wool come upon you''. In Yiddish this is called ''shatnez''. 2) That is, one makes a stitch.

צמר רחלים ואילים עם פשתן אסור משום כלאים בין שתפר בגד צמר או בגד פשתן אפילו בחוטי משי או בחוטי קנבוס בין שתפר בגד צמר בחוטי פשתן או בהיפוך בין שקשר חוטי פשתן עם חוטי צמר או שקלען יחד כל אלו אסורין משום כלאים התוכף תכיפה אחת וקשרו או שתכף שתי תכיפות אף על פי שלא קשר הוי חיבור לכלאים ועל כן אסור לחבר בגד צמר בבגד פשתן אפילו על ידי סיכה או מחט ללא חוט
176:2 Lamb skins which are made into garments, may be sewn with linen thread and we are not concerned about the hairs of wool even though we are joining with a linen thread, because these hairs of the wool are not (considered as) threads, are not important and are ignored. עורות הכבשים שעושין מהם בגדים מותר לתפרן בחוטי פשתן ואין חוששין לנימות של צמר אף על פי שמתחברין בחוט הפשתן משום דאלו הנימות של הצמר אינן חוטין ולא חשיבי ובטלי
176:3 To join wool and linen together by means of a third material, such as a piece of leather for sewing to, or to knot on one side wool and on the other side linen, according to the Rambam is a Torah prohibition but other (authorities) allow. Therefore if they are leather sewn together with linen thread, they may be joined underneath a wool garment (even though it was possible that the hemp thread with which one sowed the leathers underneath the wool garment, will be mixed with the linen thread with which one sowed the leathers) and this is the custom. However a scrupulous person should be strict and follow the opinion of the Rambam. לחבר צמר ופשתים על ידי אמצעי דהיינו חתיכת עור לתפור או לקשור מצדו האחד צמר ומצדו השני פשתן להרמב''ם אסור מן התורה ויש מקילין ולכן לדידהו עורות התפורות יחד בחוטי פשתן מותר לחברם תחת בגד צמר ואף על פי שאפשר שהחוט של קנבוס שהוא תופר את העורות תחת הבגד של צמר יכנוס בתוך חוטי פשתן שתפורין בהן העורות, לית לן בה והכי נוהגין אבל בעל נפש יש לו להחמיר כדעת הרמב''ם

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here