Audio by Ushy Fried

17:3 Before beginning, one should have the intention of fulfilling the mitzvah of reading the Shema, which we were commanded by the Holy One, blessed be He. When one says ''Shema Yisrael'', one should concentrate on its meaning: ''Hear (i.e., comprehend) Israel, that G-d is our Lord and He is the One G-d, single and unified in the heavens and the earth.'' One should prolong (the pronunciation) of the chet of Echad in order (to pronounce) G-d as king in the heavens and the earth. 1 The (pronunciation of the) daled should be prolonged slightly also by the same amount so one will consider that the Holy One, Blessed be He, s One in His world and the ruler within all four directions of the world. 2 However, one should not prolong the word any longer than that. Also, one should take care not to mispronounce the word (Echad) ''One'', because of prolonging (the pronunciation) slightly, because, some of the common people (do indeed) mispronounce. Some say ''eche'ad'' and others ''echodeh''. It would be better (for them) not to prolong rather than to prolong and mispronounce it. It is customary to say (the verse) ''Hear, O Israel'' out aloud, to arouse one's concentration. One should place the right hand over eyes. 3 After saying ''One'' one should pause slightly and (then) say ''Blessed be the name of His glorious kingdom for ever and ever'' silently (Except on Yom Kippur). One needs to concentrate in this (verse) as well, on the meanings of the words.

1) Since the chet, numerically equivalent to eight, is an allusion to the seven heavens and our physical earth. 2) The daled is numerically equal to four. 3) When saying the verses ''Hear, O Israel'' and ''Blessed be the name''.

קודם שיתחיל יכוין לצאת מצות קריאת שמע שצונו הקודש ברוך הוא ובאמרו שמע ישראל יכוין את הפירוש שמע ישראל כי ה' שהוא אלהינו הוא ה' אחד יחיד ומיוחד בשמים ובארץ ויאריך בחי''ת של אחד כדי שימליך הקדוש ברוך הוא בשמים ובארץ ובדלת יאריך קצת גם כן שיעור שיחשוב שהקדוש ברוך הוא הוא יחיד בעולמו ומושל בד' רוחות העולם ולא יאריך יותר משיעור זה וידקדק שלא יקלקל קריאת התיבה אחד על ידי מה שמאריך בו קצת כי קצת מההמון עם מקלקלין יש אומרים אחאד ויש אומרים אחדע ומוטב שלא להאריך מלהאריך ולקלקל נוהגין לומר שמע ישראל בקול רם לעורר הכוונה ומשימין יד ימין על העינים לאחר שאומרים אחד שוהין קצת ואומרים ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד בלחש חוץ מביום הכפורים וצריכין לכוין בו גם כן פירוש המלות
17:4 One should pause slightly and (then) say (the passage) ''And you shall love...''. Similarly, between this passage and the (following) passage, ''And it will come to pass if you heed...'', one should (also) pause slightly. Similarly, before ''And (G-d) spoke...'', one should pause slightly. One should intend on the passage ''And (G-d) spoke...'' to fulfill the positive commandment of remembering the exodus from Egypt.

שוהה מעט ואומר ואהבת וגו וכן בין פרשה זו לפרשת והיה אם שמוע יפסיק מעט וכן קודם ויאמר יפסיק מעט ויכוין בפ' ויאמר לקיים מצות עשה זכירת יציאת מצרים

17:5 One must read the Shema with great exactness 1 from a Siddur which has been carefully checked. One should listen oneself (carefully to) what one brings out of one's mouth. One should take care not to add a dot (dagesh) in a place where there is no emphasis, nor to leave the emphasis out from where a dagesh should be. One should pause slightly at every place where there is marked a a line like this ''|'' . Also (the above applies) in the Verses of Praise. One should be accurate (in pronunciation) of these and say clearly the ayin in the word (nishba) ''swore'' so that it doesn't sound like one apparently said (nishboh) ''captured'', with (instead of the ayin) a hey. Similarly, with the zayin of (tizkury) ''you may remember'' and of (uz'chartem) ''and remember'' - one should be very accurate so that it should not sound like one apparently said it as a ''sin''.

1) With great care about the exactness of one's pronunciation.

צריך לקרות קריאת שמע בדקדוק גדול מתוך סידור מדויק היטב וישמיע לאזניו מה שהוא מוציא מפיו וישגיח שלא יאמר דגוש במקום רפה או רפה במקום דגוש ויפסיק קצת בכל מקום שנרשם קו | כזה וגם בפסוקי דזמרה צריך לדקדק בכל זה ויטעום יפה העין של תיבת נשבע שלא יהא נשמע כאלו אמר נשבה בה''א וכן ב''ז'' של תזכרו ושל וזכרתם וכן ב''ז'' של תזכרו ושל וזכרתם ידקדק היטב שלא יהא נשמע כאלו אמר בשי''ן

To subscribe click here. To unsubscribe click here.