172:2 According to most authorities this prohibition also outside Israel
is from the Torah,1 therefore one needs to closely supervise produce
which was sown sometimes after Pesach, or just before Pesach in case it
didn't root before the 16th Nissan, such as barley, oats and in some
places wheat, which are forbidden until after the next 16th of Nissan.
(and if they rooted on the 16th they are allowed from the evening of the
next 17th of Nissan) also any drink made from this produce is forbidden
until after next Pesach. also the dregs are forbidden, if one used this
as yeast on dough (made) even from old produce, all the dough is
forbidden because of the dregs. Produce that one is not sure if it is
old or new, one should consult a (Torah) sage.
1) Normally commandments applying to the land of Israel are considered as only Rabbinic outside of Israel. |
לדעת רוב גדולי הפוסקים איסור זה גם בחוץ לארץ הוא מן התורה ולכן צריכין להשגיח מאד בתבואה שנזרעה לפעמים אחר הפסח או סמוך לפני הפסח שלא השרישה קודם ט''ז ניסן כגון שעורים ושבולת שועל ובקצת מקומות גם חטין שהן אסורין עד לאחר י''ז ניסן הבא ואם השרישה ביום ט''ז מותרת בתחלת ליל י''ז ניסן הבא מכח ממה נפשך וגם השכר שנעשה מתבואה זו אסור עד לאחר פסח הבא וכן השמרים אסורים ואם חימצו בהם עיסה אפילו מתבואה ישנה כל העיסה אסורה מחמת השמרים תבואה שמסתפקים בה אם היא ישנה או חדשה יעשו עליה שאלת חכם |
172:3 Some (authorities) say that there is no prohibition of new (produce) except on produce grown by a Jew, even if the field belongs to a non-Jew but the Jew has rented it, it's produce is forbidden as new. However, produce grown by a non-Jew is not forbidden as new. On this (opinion) many rely in an emergency. In any event, produce grown by a Jew has no such leniency. However, many disagree and say that also that (produce) of a non-Jew is also prohibited as new, and those wha are strict (about this) will be blessed. | יש אומרים דאין איסור חדש אלא בתבואה שגדלה ברשות ישראל ואפילו השדה שייכה לאינו יהודי אלא שהישראל שכרה יש בתבואה זו איסור חדש אבל בתבואה שגדלה ברשות אינו יהודי אין בה איסור חדש ועל זה סומכים הרבה בשעת הדחק ומכל מקום בתבואה שגדלה ברשות ישראל אין שום היתר אבל רבו החולקים ואומרים דגם בשל אינו יהודי איכא איסור חדש והמחמיר תבא עליו ברכה |
173:1 All edible fruit trees whether of a Jew of whether of a non-Jew, and even if grown in pots without a hole, for the first three years after planting the fruit, the seeds and the skins are forbidden to have benefit from, and these three years are not counted from one date to the next. Rather, if one planted before the 16th of Av, because there are still 44 days to the New Year this is considered as a (whole) year, because 14 days are for taking root and afterwards the 30 days (left) in the year are considered as a full year. Then we count two years from Tishri, but if it was planted on the 16th of Av or after, that part of the year (remaining) is not considered, and we count from Tishri three years. | כל עץ מאכל בין של ישראל בין של אינו יהודי ואפילו בעציץ שאינו נקוב שלש שנים הראשונות מנטיעתו הפירות וגרעינין והקליפות הכל אסור בהנאה ושלש שנים אלו אין מונים מיום ליום אלא אם נטע קודם ט''ז באב כיון שיש מ''ד יום עד ראש השנה נחשב לו השנה משום די''ד יום המה ימי קליטה ואחר כך ל' יום בשנה נחשב שנה ושוב מונה ב' שנים מתשרי אבל אם נטע מיום ט"ז באב ואילך לא נחשב שנה זאת לכלום ומונה מתשרי שלש שנים |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here