Audio by Ushy Fried

1:7 We must reprove those who read Supplications in Ma'amadot, and conclude; ''Blessed be Thou, O Lord, who hearest prayers.'' that they should say: ''Blessed be Thou who hearest prayers.'' without (G-d's) name. יש למחות ביד האומרים תחנות שבמעמדות שמסיימין ברוך אתה יי שומע תפלה אלא יש לומר ברוך שומע תפלה בלא שם
2:1 Since every man upon rising from his bed in the morning is like a newborn creature, for the worship of the Creator, Blessed be His name, so he needs to sanctify himself and wash his hands from a vessel, like the priest used to sanctify (by washing) his hands daily out of the wash-basin before performing his (Temple) service. This (hand) washing is based on the biblical verse; as it says: (1) ''I wash my hands in innocence so I compass thy altar, O Lord: that I may sound the voice of thanksgiving...'' There is another reason, (2) for this (morning hand) washing; because when a man is asleep, his holy soul departs from him, and an unclean spirit comes into his body. When rising from sleep, the unclean spirit departs from his entire body, except from his fingers, and does not depart from them until one spills on them water three times alternately. One is not allowed to walk four cubits (3) without washing (one's) hands*, except in case of extreme necessity.

(1) Psalms 26.6-7 (2) Given by the Kabbalists, Zohar, quoted in Bet Yosef. (3) About six feet.

*MB - One should not even remain in his bed. If one must then one may wash anywhere in the house (even more than 4 amos away)

לפי שהאדם כאשר קם ממטתו שחרית הוא כמו בריה חדשה לעבודת הבורא יתברך שמו לכן צריך להתקדש וליטול ידיו מן הכלי כמו כהן שהיה מקדש ידיו בכל יום מן הכיור קודם עבודתו וסמך לנטילה זו מן המקרא שנאמר ארחץ בנקיון כפי ואסובבה את מזבחך יי לשמיע בקול תודה וגו ועוד יש טעם לנטילה זאת לפי שבשעת שינה שנסתלקה ממנו נשמתו הקדושה בא רוח הטומאה ושורה על גופו וכשניער משנתו מסתלק רוח הטומאה מכל גופו חוץ מאצבעותיו שאינו עובר מעליהם עד ששופך עליהם שלש פעמים מים בסירוגין ואסור לילך ארבע אמות בלי נטילת ידים אם לא לצורך גדול מאוד

The first garment one puts on, is the tallit katan (1) for one is should not walk (even) four cubits without (wearing a fringed garment) tzitzit. But as his hands are still unclean, he shouldn't bless on it.*

(1) The small four-fringed garment, commonly known as the arba kanfot, or four corners.

*MB - One who is also putting on a Talis Gadol should make the beracha on the talis gadol and exempt the talis katan

ילבוש מלבוש הראשון את הטלית קטן שלא ילך ארבע אמות בלא ציצית ולפי שעדיין אין ידיו נקיות לא יברך עליו
 

To subscribe click here.

To unsubscribe, click here.