171:2 It is forbidden for a man to remove the hair of the armpits or the genital area even with scissors (used) like a razor, that is, cutting very close to the skin, because this is a women's custom. It is forbidden to cut with one's hand the hair of the armpit or the genital area in order to remove them, but by his clothes it is permitted. One who has scabs on his armpits or on the genital area, and is uncomfortable because of the hairs, may remove them. | אסור לאיש ללבוש אפילו מלבוש אחד של אשה אף על פי שהוא ניכר בשאר מלבושיו שהוא איש וכן אסור לאשה ללבוש אפילו מלבוש אחד של איש ולא לבד מלבושים אסורים אלא אפילו כל תכשיט וכל תיקון נוי ויופי המיוחד לאשה לפי מנהג המקום אסור לאיש שיתקשט ויתיפה בו וכן כל מה שמיוחד לאיש אסור לאשה |
171:3 It is forbidden for a man to pluck even one white hair from among
the black ones, for this is a woman's (custom) for beauty and is
forbidden from 'a man should not wear'.1 It is also forbidden for him to
color even one white hair to make it black and it is also forbidden for
a man to look in a mirror. If he looks because of medical reasons, or to
cut his own hair, or to remove spots on his face or down from his head,
this is permitted, and in a place where it is customary for also the men
to look in mirrors, all these actions are permitted.
1) ... women's clothes - From Law 1 above. | אסור לאיש ללקטן אפילו שערה אחת לבנה מתוך השחורות שזהו נוי אשה ואסור משום לא ילבש גבר וכן אסור לו לצבוע אפילו שערה אחת לבנה שתהא שחורה וכן אסור לאיש להסתכל במראה ואם רואה משום רפואה או שמספר עצמו או כדי להסיר הכתמים מעל פניו או הנוצות מראשו מותר ובמקום שהדרך הוא שגם האנשים רואים במראה בכל ענין מותר |
172:1 It is written:1 ''You shall eat neither neither bread nor parched
corn nor green ears, until that very day...'' meaning that it is
forbidden to eat from new produce of the five species, until after
bringing the Omer (offering) on the sixteen of Nissan. In this time
there is no Omer (offering) and the whole day is forbidden. People
outside Israel who make a second day Yom Tov because of the doubt,2 also
(have) the whole day of the 17th forbidden up to the evening of the
18th. Produce which was sown and took root before the 17th of Nissan,
this Omer (offering) made permissible (the produce) after harvesting,
but if it didn't take root before the 16th of Nissan, it (the produce)
is forbidden until the bringing of the next (year's offering of the)
Omer.
1) Lev. 23:14 2) Originally the start of each month and therefore the time of the holidays, was not fixed and depended on witnesses who saw the new moon. The time taken for the news of a new moon to get to Jews outside Israel meant that they had to keep two days Yom Tov because they did not know whether the month was a short one of 29 days with the 1st of the new month being Rosh Hodesh, or a long one of 30 days with the 30th of that month and the 1st of the new month making two days Rosh Hodesh. Since Rosh Hashana was at the beginning of the month of Tishri, even in Israel they kept two days. |
כתיב ולחם וקלי וכרמל לא תאכלו עד עצם היום הזה וגו' פירוש שאסורין לאכול מתבואה חדשה מחמשת המינים עד לאחר הקרבת העומר שהקריבו בששה עשר בניסן ובזמן שאין עומר כל היום אסורין בני חוץ לארץ שעושין יום טוב שני מחמת ספיקא גם כל יום י''ז אסורין עד תחלת ליל י''ח ותבואה שנזרעה ונשרשה קודם ט''ז ניסן העומר הזה התירה ומותרת מיד לאחר קצירתה אבל אם לא נשרשה קודם ט''ז בניסן אסורה עד שיבא עומר הבא |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here